به گزارش اکوایران، داده‌های سوئیفت نشان می‌دهد یوآن چین در حال رشد سهم خود در پرداخت‌های بین‌المللی است، در حالیکه کاهش سهم یورو در این زمینه همچنان ادامه دارد.

به نوشته بلومبرگ، حجم معاملاتی که با یوآن انجام می‌شود در ماه مارس به 4/7 درصد رسید که بالاترین میزان از ماه جولای است که طی آن سوئیفت یک خط پایه جدید را ایجاد کرد. سهم یورو در این زمینه در ماه گذشته میلادی به کمتر از 22 درصد کاهش پیدا کرد که پایین‌تر از سطح 24/4 درصدی است که در زمان معرفی مقیاس جدید سوئیفت ثبت شده بود.

بانک‌های سطح جهان با استفاده از سوئیفت یا همان «جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی» با یکدیگر ارتباط دارند و با استفاده از آن به مدیریت معاملات ارزی بین بانکی می‌پردازند. این کنسرسیوم از سال 2010 میلادی فرآیند جمع‌آوری اطلاعات را آغاز کرد،‌ اما آمارها از ماه جولای به بعد منعکس‌کننده یک تغییر فنی در فرآیندی است که سوئیفت به بررسی اطلاعات براساس استانداردهای گزارش تجاری که اخیرا اصلاح شده، می‌پردازد.

داده‌های سوئیف نشان می‌دهد یوآن از نوامبر 2023 در رتبه چهارم پر معامله‌ترین ارزهای جهان قرار گرفته و برای نخستین‌بار از سال 2022 از ین ژاپن پیشی گرفته است. پول ملی چین هنوز هم پشت سر دلار آمریکا، یورو و پوند قرار دارد. در این میان، سهم دلار آمریکا از تمام پرداخت‌های سطح جهان، بسیار فراتر از سایر ارزها قرار دارد و در ماه‌های اخیر حدود 47 درصد بوده است.

زمانی که سوئیفت برای نخستین‌بار ردیابی میزان استفاده از یوآن را در سال 2010 آغاز کرد، سهم پول ملی چین در تجارت جهانی کمتر از 0/1 درصد بود؛ اما چین به شکل فزاینده‌ای در حال ساخت مسیری برای مهم‌تر شدن نقش یوآن در تجارت و امور مالی جهان است؛ تلاشی که با اعمال تحریم‌های آمریکا علیه روسیه،‌ تسریع شده است. برای مثال، استفاده از یوآن در پرداخت‌های صادراتی روسیه در سال 2022 افزایش یافت.