به گزارش اکوایران به نقل از تسنیم،‌ احمد محمودزاده، رئیس سازمان مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش، اعلام کرد که به‌زودی دستورالعملی برای بازگرداندن شهریه‌های اضافی دریافتی مدارس غیردولتی به والدین ابلاغ خواهد شد.

این دستورالعمل میزان جریمه برای دریافت شهریه‌های اضافی را تعیین می‌کند و برای تمامی استان‌ها به‌صورت یکسان اعمال می‌شود. به عنوان مثال، در استان خوزستان، برخی مدارس به‌دلیل تخلفات شهریه، معادل 25 درصد شهریه اضافی جریمه شده‌اند.

همچنین مدارس موظفند شهریه‌های اضافی را به والدین بازگردانند. در صورت عدم همکاری مدارس، شورای نظارت بر مدارس غیردولتی استان می‌تواند مبلغ مربوطه را از حساب مدرسه برداشت و به والدین بازگرداند.

جریمه در انتظار مدارس غیردولتی

 سقف شهریه فوق‌برنامه مدارس غیردولتی نباید بیش از 40 درصد شهریه مصوب باشد و در صورت دریافت شهریه بیشتر، مدارس با مجازات‌هایی از جمله اخطار کتبی، توبیخ، عزل مدیر یا مؤسس، محرومیت از مدیریت به مدت یک تا سه سال، و حتی تعطیلی دائم مواجه خواهند شد.

 جریمه این مدارس می‌تواند تا 100 درصد شهریه ابلاغی تمامی دانش‌آموزان در همان سال باشد و این جریمه متناسب با میزان تخلف تعیین خواهد شد.

بیشترین تخلفات در مناطق یک تا چهار

برخی از مدارس بیش از شهریه مصوب دریافت کرده‌اند، به‌ویژه در مناطق یک تا چهار. همچنین، بعضی از آن‌ها در تعیین شهریه فعالیت‌های آموزشی و درسی دچار اشتباه شده‌اند.

هزینه‌های مربوط به فعالیت‌های آموزشگاهی و کلاس‌های فوق‌برنامه مانند آموزش زبان‌های خارجی یا ورزش‌هایی نظیر فوتبال و تنیس باید به‌طور جداگانه از شهریه اعلام شود و انتخاب این خدمات برای خانواده‌ها اختیاری است. وی از خانواده‌ها خواست در صورت مواجهه با هزینه‌های غیرقانونی، شکایات خود را از طریق ادارات آموزش و پرورش یا سایت my.gov.ir ثبت کنند.