شاید باور کردنش سخت باشد که سال‌ها پیش اوایل دهه هفتاد رئیس جمهور وقت بارها روی آسیب های پیدا و پنهان یارانه تاکید کرده بود یا مجلس در سال ۹۰ در سالگرد اجرای یارانه مستقیم به این نتیجه رسیده بود که اجرای این تصمیم تبعات سنگینی دارد.

یا این روزها که انگلستان در انتهای راه جدایی از اتحادیه اروپاست بد نیست به روزهای اول و ساز مخالفی که در مورد قوانین یکپارچه اقتصادی میزد هم نگاهی بیندازیم

 

 

 

 

۱۵ آذر  : صادرات فرش و پنبه به تنهایی ۳۵ درصد صادرات ایران را تشکیل می دادند

همین چند روز پیش اعلام شد که میزان صادرات غیر نفتی هشت ماه اول امسال چیزی حدود ۲۱ میلیارد دلار بوده است، جالب اینکه ۵۰ سال پیش هم تقریبا در چنین روزی یعنی ۱۵ آذر، رقم صادرات غیر نفتی هشت ماه اول سال ۵۰ اعلام شد رقمی نزدیک به یک و نیم میلیارد تومان که با توجه به قیمت ۷ تومانی دلار در آن سال می توان گفت که ایران ۵۰ سال پیش ۱۰ و نیم میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشته است.  جالب اینکه صادرات فرش و پنبه به تنهایی ۳۵ درصد صادرات ایران را تشکیل می دادند.

 

۱۶ آذر : ایران در بحبوحه جنگ با عراق ۹۰۰ هزار بشکه نفت خام صادر می کند

به ۱۶ آذر ۴۰ سال پیش می رویم وقتی که اعلام شد ایران در بحبوحه جنگ با عراق ۹۰۰ هزار بشکه نفت خام صادر می کند آن هم با نرخ بشکه ای ۳۴ دلار.

در همین روز هم ایده تازه ای برای مهار تورم از سوی سرپرست سازمان برنامه و بودجه اعلام شد و آن هم ملی کردن بازرگانی خارجی بود، یعنی دولت در زمینه واردات کالاهای اساسی و مصرفی کار را به دست بگیرد، ایده ای که بعدها تا اندازه زیادی اجرا شد آن هم با دادن ارز دولتی اما نه تنها تورم را مهار نکرد بلکه خودش به عاملی برای توزیع رانت، چند نرخی شدن کالاها و بالا رفتن تورم تبدیل شد.

ده سال بعد در ۱۶ آذر سال ۱۳۷۰ هم، زمانی که هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور بود، به ۱۲۰ میلیارد تومان یارانه پنهان و آشکار در نظام اقتصادی ایران اشاره و از تبعات منفی آن انتقاد کرد.

۲۰ سال بعد در ۱۶ آذر سال ۹۰ هم این حرف ها از طرف مجلس شنیده شد آن هم در حالی که یک سال از طرح اعطای یارانه مستقیم که ایده دولت احمدی نژاد بود می گذشت و پرداخت یارانه مستقیم کم کم اثرات تورمی اش را هم نشان می داد.

 

۱۷ آذر : تمام شرکت های هواپیمایی در دو شرکت ادغام می شوند

قائله اخیر درباره قیمت پروازهای خارجی را که خاطرتان هست، ۲۰ سال پیش در ۱۷ آذر سال ۱۳۸۰ اعلام شد که برای جلوگیری از نابه سامانی قیمت ها در این حوزه،‌ تمام شرکت های هواپیمایی در دو شرکت ادغام می شوند، یک شرکت دولتی و یک شرکت خصوصی. ایده ای که به هزار و یک دلیل توفیق اجرا پیدا نکرد.

به ده سال بعد می رویم، وقتی که بورس بازها مثل این روزها، مدت ها درگیر رکود بودند و در این روز بالاخره بازار سهام روند صعودی پیدا کرد و روزنامه ها تیتر زدند که بورس از رکود خارج شد.

 

۱۸ آذر : سپرده های مردم جزو درآمدهای بانک ها محسوب نمی شود

۲۰سال پیش در این روز وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد که دیگر سپرده های مردم جزو درآمدهای بانک ها محسوب نمی شود تا بانک ها عادلانه تر رقابت کنند اما بخش مهمتر حرف های طهماسب مظاهری وعده اعطای مجوز به بانک های خصوصی بود، پدیده ای که بعد از انقلاب بد بینی زیادی نسبت به آن وجود داشت اما در نهایت نه تنها اجرا شد بلکه بعدا سر و کله انواع صندوق های سپرده گذاری هم پیدا شد.

 

 ۱۹ آذر : واحد پول یورو در هلند به تصویب رسید

دقیقا در روز ۱۹ آذر سال ۱۳۷۰ بود که خبر رسید واحد پول جدید اروپا یعنی یورو در ماستریخت هلند به تصویب رسید، البته انگلستان از همان ابتدا با این تصمیم مخالفت کرد و تا همین روزها که در حال خروج از اتحادیه اروپاست بر سر این تصمیم باقی ماند.

۱۹ آذر سال ۱۳۹۰ هم خبر جالبی در یکی از روزنامه ها خود نمایی می کند،‌ خبری که می گوید استخرهای روباز مد تازه مجتمع های مسکونی نوساز در مناطق شمالی تهران شده اند، همان موقع جدولی از قیمت این واحدها هم منتشر شده که مثلا نشان می دهد قیمت همین خانه های نوساز در الهیه تهران متری ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است.

 

۲۰ آذر : رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اعلام کرد قیمت بنزین افزایش پیدا می کند

۲۰ سال پیش در همین روز محمد ستاری فر رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اعلام کرد در سال ۸۱ قیمت بنزین ۴۵ریال افزایش پیدا می کند اما مجلسبا این تصمیم موافقت نکرد و قیمت بنزین تا سال ۸۳ ثابت باقی ماند.