سقف عیدی و پاداش پایان سال کارگران در سال ۷۰ معادل ۸۵۰۰ تومان که این میزان برای سال ۷۱ نزدیک به دو برابر افزایش یافت. رقمی که بر اساس قانون کار در حال حاضر دو برابر پایه حقوق و سقف آن ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است.

موضوع دیگری که به آن پرداختیم مجوز واردات مازراتی به کشور بود. زمانی ۷۲ برند خودروی خارجی وارد کشور می‌شد.

در این گزارش به چند رویداد خبری دیگری که طی هفته گذشته منتها در طول تاریخ اتفاق افتاده، پرداختیم.

«سفر در زمان» را پنجشنبه شب‌ها از اکوایران دنبال کنید.

 

 

 

سقف عیدی ۸۵۰۰ تومانی برای کارگران

عیدی کارگران به ۱۵ هزار تومان می رسد؛ شاید جالب باشد بدانید این سقف عیدی برای چه زمانیست، ۲۸ دی ماه ۱۳۷۰ از سوی وزیر وقت کار و امور اجتماعی سقف عیدی و پاداش کارگران برای سال ۱۳۷۱ اعلام شد.

به گفته کمالی وزیر وقت ، در صورت تصویب لایحه دولت توسط مجلس شورای اسلامی، سقف عیدی و پاداش کارگران از ۸۵ هزار ریال به ۱۵۰ هزار ریال در سال‌جاری افزایش خواهد یافت.

اکنون سقف عیدی کارگران یا مشمولان قانون کار ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است.

مجوز واردات مازراتی به کشور صادر شد. در اواخر دی ماه دهه هفتاد سازمان توسعه تجارت ایران از صدور مجوز ثبت سفارش مازراتی و چهار برند دیگر خبر داد.

جالب است بدانید در آن زمان ۷۲ مدل خودروی خارجی از جمله برندهای معروفی مانند هیوندای، توتال، اوپل و سوزوکی امکان ثبت سفارش در ایران را داشتند. در حال حاضر هیچ خودرویی ثبت سفارش نمی شود.

 

ضرب‌الاجل به دارندگان ارز

۹ سال پیش، یعنی ۲۹ دیماه ۱۳۹۰ بانک مرکزی در ضرب الاجلی ۱۵ روزه به دارندگان ارزهای بدون فاکتو فرصت داد تا ارز خود را تعیین تکلیف کنند تا مشمول جرایم قانون قاچاق یا پولشویی نشوند. دو گزینه ای که بانک مرکزی پیش روی دارندگان ارز قرار داد، نخست سپررده گذاری ارزی در بانک ها بود و دیگر فروش ارز خود با نرخ شناور بازار به شبکه بانکی بود. خرید دلار مشتریان از سوی بانک ها حدود ۱۳۵۰ تومان.

 

نیروگاه قشم را کدام شرکت خارجی می سازد؟

فعالیت زیمنس که پس از خروج آمریکا از برجام تحت تاثیر تهدید این کشور تحت تاثیر قرار گرفت، در سال ۷۰ برای ساخت نیروگاه قشم اعلام امادگی کرد. معاون وقت وزارت صنایع و فلزات و رئیس منطقه آزاد قشم ۳۰ام دیماه ۱۳۳۷۰ گفت: شرکت زیمنس نیروگاه قشم را می‌سازد. یک پل هوایی سه کیلومتری هم جزیره قشم را به سرزمین اصلی متصل می‌کند.

 

تحریم های هسته ای ایران ۹ ساله شد

در سال ۹۰ پس از دور نخست تحریم های هسته ای ایران، پس از گردهمایی نماینندگان اتحادیه اروپا در بروکسل برای تحریم های نفتی علیه ایران، منابع اروپایی اعلام کردند از توافق کشورهای عضو این اتحادیه در مورد تحریم بانک مرکزی ایران خبر دادند. هر چند همه اعضا در آن زمان در خصوص تحریم نفتی ایران به قطعیت نرسیده بودند اما در خصوص تحریم بانک بانک مرکزی و دارایی های ایران در اروپا به توافق رسیدند. تحریم هایی که همچنان پس از سال ها دامن گیر اقتصاد ایران است.