بزرگان مکتب اتریش مانند اکثر اقتصاددانان، نرخ بهره را عاملی برای متعادل کردن میزان سپرده‌ های بانکی و میزان دریافت وام می‌ دانند. 

ارتباط این موضوع با چرخه تجاری این است که وقتی بانک‌ های مرکزی نرخ بهره را نسبت به مقدار حقیقی سپرده ‌های بانکی پایین می ‌آورند، باعث می‌شوند میزانِ سرمایه‌ گذاری به طور مصنوعی افزایش یابد که سرمایه ‌گذاری‌ ناپایداری است.

از منظر اقتصاد اتریشی، بازی با نرخ بهره دلیل اصلی رونق‌ و رکودهای پر نوسان است. 

 

رونق و رکود  در اقتصاد اتریشی

یکی از ایده های بحث انگیز مکتب اتریش توضیحش در باب یکی از دلایل پر نوسان بودن اقتصادها بین رونق و رکود است.

بنابر نظر اقتصاددانان مکتب اتریش نزول و صعود اقتصاد یا آنچه که به چرخه تجاری شهرت یافته، عموما نشأت گرفته از مداخلات بانک‌های مرکزی برای تغییر نرخ بهره از مقدار حقیقی آن است.

بزرگان مکتب اتریش مانند اکثر اقتصاددانان نرخ بهره را عاملی برای متعادل کردن میزان سپرده‌های بانکی و میزان دریافت وام می‌دانند.

ارتباط این موضوع با چرخه تجاری این است که وقتی بانک‌های مرکزی نرخ بهره را نسبت به مقدار حقیقی سپرده‌های بانکی پایین می‌آورند، باعث می‌شوند میزانِ سرمایه‌گذاری به طور مصنوعی افزایش یابد که سرمایه‌گذاری‌ای ناپایدار است.

مثالی می‌زنیم: بانک مرکزی «سرزمین کامیابی» معتقد است که نرخ بهره خیلی زیاد است و مانعیست بر سر راه رشد اقتصادی، بنابراین تصمیم می‌گیرد آن را کاهش دهد.

این مداخله برای کاهش نرخ بهره سرمایه‌گذاری را برای کارآفرینان جذاب جلوه می‌دهد و آن‌ها را به سمت دریافت وام و گسترش کسب و کارشان سوق می‌دهد.

نرخ بهره‌ی پایین به کارآفرینان این سیگنال را می‌دهد که مردم در حال حاضر بیشتر پس‌انداز می‌کنند، پس در آینده بیشتر خرج خواهند کرد.

ایوان صاحب یک کسب و کار پر رونق شکلات فروشیست.

با اتکا بر نرخ بهره‌ی پایین، او تصمیم می‌گیرد کارخانه‌ای جدید بسازد، و ظرفیت تولیدش را دو برابر کند.

دو سال بعد ایوان کارخانه‌ی جدیدش را افتتاح می‌کند و بلافاصله متوجه می‌شود که تقاضا برای شکلات‌هایش هیچ افزایشی نداشته است.

نرخ بهره به صورت واقعی کم نشده بود، چرا که پس‌اندازهای مردم نیز به طور واقعی افزایش پیدا نکرده بود. در عوض، دولت با تزریق نقدینگی به سیستم بانکی نرخ بهره را به طور مصنوعی کاهش داده بود.

درست است که ایوان الان ظرفیت و توانایی دو برابر کردن تولیدش را دارد، ولی تقاضای لازم و کافی برای شکلات‌هایش وجود ندارد. کسب و کار پر رونق ایوان حالا ضررده شده و با این حال او متعهد است که وامِ دریافتی برای تاسیس کارخانه ی جدید را باز پرداخت کند.

ایوان متوجه می‌شود که ساختن کارخانه‌ی جدید تصمیم عاقلانه‌ای نبود، و شوربختانه مجبور است نیرو‌های کارش را تعدیل کرده و کسب و کارش را از نو بنا کند.

و این ماجرا باز در اقتصاد و در مورد کارآفرینان دیگر هم تکرار می‌شود.

از منظر اقتصاد اتریشی، بازی با نرخ بهره دلیل اصلی رونق‌ و رکودهای پر نوسان است.