البته این سال هم مثل هر سال دیگری چند ماجرای جنجالی دیگر هم داشت که مرور آنها بد به نظر نمی‌رسد.

 

چهار چالش جامعه ایرانی در سال ۹۹

ایرانی ها مثل اغلب مردم جهان در سال سخت کرونا، روزهای سختی را گذراندند. حالا که سال ۹۹ با همه اتفاقات خوب و بدش تمام شده بد نیست نگاهی به اتفاقات مهم اجتماعی این سال عجیب بیندازیم، ناگفته پیداست که بیشتر خبرها به رنگ و بوی ویروس نحس و عجیب کرونا آغشته هستند. از پیک های پی در پی کرونا شروع می کنیم، ایرانی ها اولین دوره اوج گیری تاخت و تاز کرونا را اواسط فروردین ماه شروع کردند وقتی که علی رغم محدودیت های تردد و توصیه به خانه نشینی، تعداد مبتلاهای روزانه هر روز بالا می رفت.

این وضعیت تا اواسط اردیبهشت ماه ادامه داشت و در روزهای آخر این ماه کم کم به نظر رسید که اوضاع تحت کنترل است اما تعطیلات خردادماه و مناسبت های مختلف کر خودشان را کردند و اوایل تیر، پیک دوم شروع شد. تعداد فوتی ها دوباره بالا رفت تا میانه های مرداد که ایران به مسیر عبور از پیک دوم افتاد اما اوج گیری سوم که در روزهای آخر مهرماه شروع شد از هر دو اوج گیری قبلی شدید تر بود تا جایی که اواخر آبان ماه تعداد فوتی ها به نزدیک ۵۰۰ نفدر در روز رسید. این بار محدودیت های تردد تشدید شد و تصمیم گیران در برابر تردد بعد از ۹ شب ایستادند تا جلوی تجمع های خانوادگی، دوستانه و فامیلی بگیرند، روشی که گویا جواب داد و ایران از پیک سوم گذشت. حالا تعطیلات نوروز و رفت و آمدهای روزانه همه را بابت بروز موج چهارم نگران کرده است. از فراز و فرودهای پیک های کرونایی که بگذریم  به واکسن کرونا می رسیم، موضوعی که به جرات می توان گفت از نیمه آبان که خبر کشف واکسن از طرف شرکت فایزر منتشر شد هر روز جایی در خبرها داشت البته از همان ابتدا بارها گفته می شد که از کشف واکسن تا تولید انبوه آن و بعد رسیدنش به دست مردم کشورهای دور مثل ایران ماه های متمادی زمان لازم است اما این تنها چالش واکسن نبود. کم کم پای شرکت های دیگر به ماجرا باز شد و خود ایران هم در بین مدعیان ساخت واکسن جا گرفت. واکسن ایرانی برکت و بعد واکسن موسسه سرم سازی رازی وارد مرحله کارآزمایی انسانی شدند و در مراحل آزمایش هم نتیجه بخش به نظر می رسیدند. همزمان با تلاش برای ساخت واکسن ایرانی، افکار عمومی و متخصصان برای وارد کردن واکسن خارجی هم پافشاری کردند تا ایران از قافله واکسیناسیون عقب نماند و حداقل کادر درمان و افراد در معرض خطر در امان باشند. ابتدا گزینه واردات واکسن فایزر روی میز بود اما به دلیل مخالفت رهبری و مشکلات دیگری که بر سر راه واردات این واکسن قرار داشت، واکسن روسی اسپوتنیک وی وارد کشور شد که به نوبه خودش حاشیه ها و حرف و حدیث های زیادی به وجود آورد اما در نهایت تزیرق آن با اولویت کادر درمان شروع شد اتفاقی که روزنه امیدی برای پایان روزهای سیاه کرونا پیش روی مردم قرار داد.

 

آلودگی هوا در شهرهای بزرگ

غیر از ماجرای کرونا و واکسن، آلودگی هوا در شهرهای بزرگ و ارتباط آن قطعی گسترده برق در شهرهای بزرگ هم یکی از مهم ترین چالش های سال ۹۹ بود، آلودگی هوا در سالی که گذشت یک تفاوت عمده با آلودگی هوا در سال های گذشته داشت. اعضای شورای شهر و بعضی از مسئولان پایش آلودگی هوا انگشت اتهام را به سمت مازوت سوزی در نیروگاه های تولید برق گرفتند و گفتند از آنجایی که به این نیروگاه ها سوخت گاز کافی نمی رسد آنها مازوت می سوزانند و با این کار آلودگی بالایی ایجاد می کنند، با افزایش حساسیت ها و توقف مازوت سوزی در نیروگاه ها، شهرهای بزرگ ایران دچار خاموشی های چند ساعته شدند، موضوعی که تا چندین روز ادامه داشت اما در نهایت هم آلودگی کاهش پیدا کرد و هم قطعی برق متوقف شد، اما کسی نفهمید چرا. دریکی دو ماه آخر سال هم آنچه بیشتر از هر چیز ذهن مردم را به خوش مشغول کرد، آینده مبهم برجام و تاثیر آن بر بازارهای مختلف بود. به این ترتیب سال تمام شد با امید به اینکه سال ۱۴۰۰ اتفاقات بهتری برای مردم ایران بیفتد.