به گزارش اکوایران، مردم آرژانتین که به شکل قابل توجهی گوشت گاو مصرف می‌کنند، با چرخشی چشمگیر به سوی مصرف گوشت مرغ رفته‌اند؛ چراکه خانوارها در این کشور با فشار مالی روبه‌رو هستند.

به نوشته بلومبرگ، انتظار می‌رود تقاضا برای گوشت گاو در این کشور در سال جاری میلادی به کمتر از 45 کیلوگرم به ازای هر نفر کاهش پیدا کند که پایین‌ترین سطح آن از زمان جمع‌آوری داده‌ها در این زمینه از سال 1914 است. این نخستین‌بار است که تقاضا برای گوشت گاو در آرژانتین برابر با سطح تقاضای گوشت مرغ است. محبوبیت مصرف گوشت مرغ در سراسر جهان در حال افزایش است.

نمودار گوشت

سرانه سالانه مصرف گوشت در آرژانتین

خاویر میلی در حالی در نیمه نخستین‌ سال از ریاست‌جمهوری خود در آرژانتین قرار دارد که این کشور در یک رکود عمیق اقتصادی گرفتار شده و این اتفاق به دنبال کاهش ارزش پول ملی این کشور به دستور میلی رخ داده است؛ موضوعی که باعث شده قدرت خرید شهروندان این کشور به‌شدت کاهش پیدا کند. قیمت گوشت مرغ در آرژانتین تقریبا نصف قیمت گوشت گاو است. از سوی دیگر، افزایش آگاهی نسبت به داشتن یک رژیم غذایی متناسب‌تر باعث روی آوردن بیشتر مردم به گوشت مرغ شده است.

با این حال،‌ آرژانتین به همراه همسایه این کشور یعنی اروگوئه، بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان گوشت گاو در جهان هستند.

ورود اقتصاد آرژانتین به رکود

آرژانتین در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی وارد رکود شد، چراکه برنامه سختگیرانه رئیس‌جمهور این کشور برای کاهش هزینه‌ها باعث شده مصرف و فعالیت اقتصادی با افت شدید همراه شوند. تولید ناخالص داخلی این کشور در سه‌ماهه نخست 2024 و در مقایسه با سه‌ماهه پایانی سال گذشته میلادی با کاهش 2/6 درصدی همراه شد.

خاویر میلی

خاویر میلی، رئیس‌جمهور آرژانتین

فعالیت در اقتصاد نیز نسبت به یک سال قبل‌تر با کاهش 5/1 درصدی روبه‌رو شده است که کمی کمتر از تخمین میانه 5/3 درصدی اقتصاددانانی است که در نظرسنجی بلومبرگ شرکت کرده‌ بودند.

ماه‌های نخست 2024 با کاهش شدید حقوق بازنشستگی واقعی و دستمزد بخش دولتی در آرژانتین به همراه توقف تکمیل پروژه‌های زیرساختی این کشور همراه بوده است.

زمانی که میلی در دسامبر وارد دفتر ریاست‌جمهوری شد، او ارزش پزو - پول ملی آرژانیتن - را بیش از 50 درصد کاهش داد و صدها قانون مرتبط با کنترل قیمت‌ها را باطل کرد. میزان دستمزدهای واقعی از نوامبر تا مارس با کاهش 17 درصدی روبه‌رو شد و همین امر کاهش 10 درصدی خرید از سوپرمارکت‌ها در این بازه زمانی را در پی داشت.

بخش‌های ساخت‌وساز، تولیدات کارخانه‌ای و خرده‌فروشی شاهد بیشترین افت بودند که طبق اعلام دولت، این افت توسط بخش‌های کشاورزی و معدن جبران شده است. هزینه‌های سرمایه‌ای که به عنوان معیاری برای میزان سرمایه‌گذاری عمل می‌کند، 23/4 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته، در حالیکه میزان خرده‌فروشی با افت 8/7 درصدی روبه‌رو شده است. بر اساس مجموعه دیگری از داده‌های دولتی، نرخ بیکاری از 5/7 درصد در سه ماهه قبل به 7/7 درصد افزایش یافته است.

کاهش سرعت رشد تورم ماهانه

با وجود کاهش دردناک فعالیت اقتصادی، دولت آرژانتین برای پنج ماه متوالی شاهد مازاد بودجه بوده و سرعت رشد تورم ماهانه نیز سریع‌تر از حد انتظار کاهش پیدا کرده و از سطح 25/5 درصد در دسامبر به 4/2 درصد در می رسیده است. 

رشد تورم ماهانه آرژانتین در ماه می به کمترین سرعت خود از اوایل 2022 رسید که پنجمین ماه متوالی کاهش تورم ماهانه در زمان ریاست‌جمهوری میلی بوده است. با این حال، بازار همچنان به ادامه این روند تردید دارد.

از یک سال پیش تاکنون، تورم آرژانتین به 276/4 درصد کاهش پیدا کرده است. هزینه‌های مربوط مربوط به ارتباطات و آموزش دارای بالاترین میزان رشد در این کشور در ماه می بوده‌اند.

اقتصاد آرژانتین

در حالیکه روند کاهش تورم در آرژانیتن فاصله بسیار زیادی تا رسیدن به زمان اعلام پیروزی دارد، کاهش سرعت رشد قیمت‌های مصرف‌کننده یک اتفاق مثبت برای میلی محسوب می‌شود. دولت او همچنین به احیای بخشی از خط سوآپ ارزی با چین پرداخته است.  

در حالیکه انتظار می‌رود دولت خاویر میلی نتایج مثبت برنامه شوک‌درمانی اقتصادی خود را به شکل گسترده برجسته کند، سرعت فعلی تورم ماهانه از نگاه اقتصاددانان بخش خصوصی به احتمال زیاد حداقلِ سطح در کوتاه‌مدت خواهد بود.

پیش‌بینی سطح تورم ماهانه و چگونگی تغییر GDP آرژانتین

اگرچه انتظارات تورمی در سال جاری میلادی با کاهش قابل توجهی همراه شده‌اند، کارشناسانی که در ماه می در نظرسنجی بانک مرکزی آرژانتین شرکت کردند، انتظار ندارند که تورم ماهانه تا ماه سپتامبر به سطح کمتر از 5 درصد کاهش پیدا کند. پیش‌بینی می‌شود که تا ماه نوامبر، تورم ماهانه در سطح 4/5 درصد خواهد بود.

اقتصاددانان پیش‌بینی کرده‌اند تولید ناخالص داخلی (GDP) آرژانتین با کاهش 3/8 درصدی در 2024 روبه‌رو می‌شود، اما انتظار می‌رود در سال 2025 میلادی، میزان GDP این کشور با رشد 3/4 درصدی همراه شود.

میلی از حذف بخش قابل توجهی از یارانه‌هایی که هزینه‌های خدمات شهری و حمل‌ونقل عمومی را پایین نگه می‌دارند، خودداری کرده است. حذف این یارانه‌ها که در سال‌های اخیر از مرز ۱۰ میلیارد دلار هزینه سالانه دولت گذشته است، برای تعهد میلی به برقراری توازن مالی در سال جاری میلادی ضروری است. با این حال، زمانی که یارانه‌های یادشده حذف شوند، به دلیل اثری که خدمات شهری و حمل‌ونقل بر سایر بخش‌ها دارند، قیمت‌ها به‌طور اجتناب‌ناپذیری در تمامی بخش‌ها افزایش می‌یابد.

همچنین نرخ ارز موازی پزو آرژانتین اخیرا تحت فشار بیشتری قرار گرفته است که نگرانی‌هایی را در مورد تأثیر آن بر قیمت‌ها ایجاد می‌کند. چشم‌انداز رکود تورمی برای نیمه دوم سال 2024، در برابر رکود دیگری در آرژانتین قرار دارد: اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که تولید ناخالص داخلی امسال 3/8 درصد کاهش یابد.