به گزارش اکوایران، تورم ماهانه کل گروه خدمات در شهریور امسال افزایش داشته و از 2 درصد در مرداد به 2.3 درصد رسیده است. در همین مدت بالاترین میزان افزایش تورم در گروه آب‌رسانی، پسماند و تصفیه اتفاق افتاده است. دومین تورم بالای ماهانه در شهریور نیز متعلق به خدمات حرفه‌ای، علمی و فنی بوده است.

پایین ترین تورم ماهانه در ماه گذشته نیز برای گروه بیمه ثبت شده است. همچنین با اینکه تورم تمام زیربخش‌های خدمات در ماه گذشته نسبت به مرداد تغییر داشته اما تورم خدمات اداری و پشتیبانی بدون تغییر مانده است.

خبر مرتبط
تناقض رفتاری دو شاخص تورمی در گروه خدمات

اکوایران: پیشران تورم خدمات در انتهای تابستان نسبت به مرداد ماه افزایش یافته است. آیا این مشاهده، می‌تواند سیگنالی از افزایش تورم مصرف‌کننده خدمات در اواخر تابستان باشد؟

030728

تورم تولیدکننده خدمات در شهریور 1403

تورم تولیدکننده نشان می‌دهد که قیمت کالا و خدمات به محض تولید و پیش از رسیدن به بازار مصرف‌کننده چند درصد نسبت به گذشته تغییر کرده و به نوعی نماگر هزینه‌های تولید است. به دلیل فاصله زمانی کوتاه بین تولید و مصرف خدمات، معمولا تورم تولیدکننده این گروه به تورم مصرف‌کننده آن نزدیک است.

همچنین تورم ماهانه به این معنا است که قیمت اقلام نسبت به ماه قبل از آن چقدر تغییر کرده است.

گروه خدمات از 13 بخش یا جزء تشکیل شده و تورم تولیدکننده برای هر کدام به صورت مجزا محاسبه شده است.

بالاترین تورم ماهانه ثبت شده به گروه آب‌رسانی، پسماند و تصفیه تعلق داشته که از صفر درصد در مرداد به 32.2 درصد در شهریور امسال افزایش یافته است. در رتبه دوم تورمی نیز رشد قیمت‌ها در خدمات حرفه‌ای، علمی و فنی 7.5 واحد درصد بوده و به 7.9 درصد در شهریور ماه رسیده است.

در مقابل کمترین تورم ماهانه در شهریور امسال متعلق به گروه بیمه بوده است. افزایش قیمت خدمات این گروه در ماه گذشته نسبت به مرداد به میزان 0.5 درصد بوده است. در این میان تورم ماهانه خدمات اداری و پشتیبانی در شهریور 5.4 درصد برآورد شده است. این درحالی است که افزایش این اقلام در مرداد نیز به همین میزان بوده است.