به گزارش اکوایران؛ صنایع بورس تهران در شهریور 1401 به واسطه افت شاخص کل با کاهش تراز قابل توجهی همراه بودند. شاخص کل بورس تهران تا روز 5 شهریور هنوز از سمت اخبار برجامی مورد حمایت قرار می گرفت اما با بر خورد شاخص کل به سقف یک میلیون و 450 هزار واحدی روند نزولی بازار شکل گرفت و شاخص کل تا انتهای شهریور ماه افت تراز داشت. در دو هفته ابتدایی ماه ششم سال، بازار از جریان سهم های ریالی و دلاری خارج شد و یک جریان پول حقیقی مثبت در صنایع سبک بازار دیده می شد. با این حال در هفته سوم و چهارم شهریور ماه معاملات بازار در رکود فرو رفت و جریان خالص پول حقیقی در اکثر سهم ها منفی شد. در مرداد ماه بازار مورد حمایت نسبی قرار گرفت و رشد قابل توجهی در سهم های ریالی بازار باعث دو دستگی در سهم های بازار سرمایه شد. در شهریور ماه به دلیل کاهش امید فعالان بازار نسبت به نهایی شدن مذاکرات احیای برجام، شاخص کل بازار در جهت اصلاح روند صعودی مرداد ماه وارد کانالی نزولی شد. این کانال نزولی تا حدی قدرتمند بود که در روز پایانی شهریور تراز شاخص کل را از کف تاریخی سال جاری پایین تر برد و در حال حاضر شاخص کل بورس تهران در پایین ترین تراز به نسبت روز های گذشته از سال جاری قرار دارد.

بازدهی 30 صنعت بزرگ بورس تهران در شهریور ماه 1401

صنایع بورس تهران در پنجم شهریور ماه به واسطه ناامیدی فعالان بازار سرمایه نسبت به نهایی شدن شروع مذاکرات احیای برجام وارد روند نزولی شدند. این بار دو دستگی ریالی و دلاری صنایع به بازار خط نمی داد و می توان گفت که در بعضی از روزها بورس تهران قرمز یک دست را تجربه می کرد. با این وجود می توان دو دستگی دیگری را برای صنایع بورس تهران در این ماه متصور شد. در دو هفته ابتدایی شهریور صنایع سبک بورس تهران از روند معاملاتی بهتری به نسبت صنایع سنگین بهره مند بودند و در بعضی از نماد های صنایع سبک، ورود پول حقیقی قابل توجهی مشاهده می شد. با این وجود در دو هفته انتهایی شهریور1401 بورس تهران رکود معاملاتی را تجربه می کرد اما همچنان به روند نزولی خود ادامه می داد.

بازدهی صنایع مثبت07.01

در بین 30 صنعت بزرگ بورس تهران تنها 6 صنعت شهریور ماه را با افزایش تراز سپری کردند. صنعت زراعت با بازدهی 7 درصدی در این ماه بیشترین بازدهی را دربین صنایع به ثبت رساند. پس از صنعت زراعت، صنعت اطلاعات و ارتباطات با 6.6 درصد رشد تراز، بازدهی دوم این ماه را به ثبت رساند. صنعت خرده فروشی بورس نیز با 5 درصد بازدهی بعد از صنعت ارتباطات قرار دارد. هرسه صنعت تراز اول بازدهی مرداد ماه جز صنایع سبک بازار هستند که نشان از چرخش بازار از دو دستگی سهم های ریالی و لاری به صنایع سنگین و سبک در جریان معاملات شهریور دارد.

بازدهی صنایع منفی07.01

بازدهی شاخص کل بورس تهران در شهریور ماه منفی 3.2 درصد بوده است. شاخص کل هم وزن نیز در این ماه تنها 4 دهم درصد افت داشت که به خودی خود نشان از تفاوت عملکرد صنایع سنگین بازار به نسبت سایر صنایع دارد. فرای 6 صنعتی که بازدهی مثبت داشتند؛ 15 صنعت دیگر از 30 صنعت بزرگ بورس تهران در این ماه بازدهی بین صفر تا منفی 3.2 درصد داشته اند که نشان میدهد عملکرد بهتری به نسبت شاخص کل بورس تهران به ثبت رساندند. در بین 10 صنعت بزرگ بازار 3 صنعت بازدهی ما بین صفر و منفی3.2 درصد داشتند و هیچ کدام با رشد تراز در شهریور ماه همراه نبودند.

بازدهی صنایع خیلی منفی07.01

 9 صنعت دیگر از 30 صنعت بزرگ بازار بازدهی منفی تر از شاخص کل داشتند. از این میان 7 صنعت از 10 صنعت بزرگ بورس تهران به چشم می خورند که نشان می دهد بازار در این ماه بازدهی ضعیفی را برای صنایع سنگین داشته است. سه صنعت بانک ها، کانه های فلزی و خودرو که از صنایع بزرگ بازار به حساب می آیند، در این ماه بیشترین افت تراز را به نسبت 30 صنعت بزرگ بورس تجربه کردند.

با توجه به شرایط اجتماعی روز های پایانی شهریور و افت چند ماهه بورس تهران که در ماه اخیر نیز اعتراضات زیادی را به دنبال داشت و با تجمع سرمایه گذاران نزدیک به سازمان بورس همراه بود احتمال می رود که مهر ماه با حمایت سنگین دولت از بازار سرمایه شروع شود و این امر می تواند رکود معاملاتی این روز هارا از بین ببرد. سناریو چینی صنایع سنگین و سبک به انتهای مسیر خود رسیده است و احتمال شکل گیری روند رو به رشد در صنایع سنگین این روز ها بالا رفته است.