به گزارش اکوایران، شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی دارای 9 هلدینگ زیر مجموعه است. ۶ هلدینگ تاپیکو، تیپیکو، تاصیکو، صبا تأمین، سیمان تأمین و کشتیرانی جمهوری اسلامی (حکشتی) بورسی هستند و مطابق برنامه ‌‌ریزی انجام شده، مراحل ورود به بورس سه هلدینگ دیگر شامل صنایع عمومی تأمین، مدیریت توسعه انرژی تامین و خدمات ارتباطی رایتل نیز در حال انجام است. سه شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تأمین، شیمیایی تأمین و صدر تأمین تحت سهامداری شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی به ترتیب پرتفولیوهایی متشکل از سهام شرکت‌های دارویی، شیمیایی و فلزات اساسی دارند. با توجه به وزن بالای این صنایع در پرتفولیوی هر کدام از این شرکت‌ها، به تبع آن تغییرات قیمت سهام هر گروه بر شاخص ارزش روز دارایی‌ها یا همان NAV این شرکت‌های سرمایه‌گذاری تأثیر‌گذار خواهد بود. سهام شستا به دلیل وسعت زیر مجموعه‌های بورسی خود اثر زیادی بر شاخص بورس تهران دارد و از طرفی می توان نوسانات این سهام را متأثر از روند سهام های بزرگ بازار دانست.

شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی مأموریت سرمایه گذاری دارایی ‌های این سازمان را برای حفظ منافع بیمه ‌‌شدگان و تأمین منابع لازم برای ایفای تعهدات و حمایت‌های سازمان تأمین اجتماعی در راستای افزایش سودآوری و ارزش ‌‌افزوده حداکثری در بازار سرمایه داخلی و خارجی بر عهده دارد. شستا در انتهای خرداد ماه سال مالی خود را به پایان رساند. در مهر ماه نیز صورت های مالی سه ماهه منتهی به 31 شهریور این شرکت منتشر شده است. شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی در این دو صورت مالی نشان می دهد که با کاهش شدید سود خالص خود مواجه است. شستا در آبان ماه امسال 32 هزار میلیارد تومان از سرمایه گذاری های خود را فروخته است.

عملکرد مالی شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی

شستا، در سال مالی منتهی به 31 خرداد 1401 عملکردی ضعیف تر به نسبت سال مالی قبل از آن داشته است. این مجموعه در سال مالی اخیر خود 21 هزار و 548 میلیارد تومان درآمد سود سهام داشت که 5 درصد کاهش داشته است. سود فرش سرمایه گذاری های این شرکت 92 درصد کاهش یافت و از 8 هزار و 866 میلیارد تومان به 729 میلیارد تومان رسید. هزینه های عملیاتی این مجوعه در این سال 80 درصد افزایش یافت و به 84 میلیارد تومان رسید اما مقدار این هزینه به نسبت هزینه های مالی شستا ناچیز است. سود عملیاتی شستا که در سال مالی منتهی به خرداد 1400 نزدیک به 31.5 هزار میلیارد تومان بوده، در سال مالی قبل به 22 هزار و 192 میلیارد تومان کاهش یافته است. هزینه های مالی این مجموعه با افزایش 55 درصدی به هزار و 120 میلیارد تومان رسیده و از سمت دیگر خالص درآمد ها و هزینه های غیر عملیاتی این شرکت نیز با کاهش 52 درصدی به 209 میلیارد تومان رسیده است. سود خالص شستا نیز در سال مالی گذشته با کاهش 32 درصدی به 21 هزار و 281 میلیارد تومان رسید.

عملکرد مالی سالانه شستا09.04

شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی در سال جاری سرمایه گذاری های خود را کاهش داده است. این مجموعه در فروردین ماه سال جاری بیشترین افزایش بهای تمام شده سرمایه گذاری های خود را با 2 هزار و 575 میلیارد تومان به ثبت رساند. از اردیبهشت ماه که روند نزولی شاخص کل آغاز شد، شستا دست به فروش سرمایه گذاری های خود زد. بیشترین میزان فروش سرمایه گذاری های نیز در سال جاری مربوط به خرداد ماه با 33 هزار و 249 میلیارد تومان کاهش بهای تمام شده سرمایه گذاری های شستا بود. این مجموعه در انتهای شهریور ماه هزار و 402 میلیارد تومان به سرمایه گذاری های خود اضافه کرد اما در آبان ماه 32 هزار و 27 میلیارد تومان دیگر از سرمایه گذاری های خودش کاست.

تغییرات سرمایه گذاری های شستا09.02

عملکرد مالی شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی در سه ماهه سال جاری نشان می دهد که شستا به وسیله روند نزولی بازار سرمایه از دوران اوج خود فاصله گرفته و تنها چشم امیدی به سود نقدی سهام های تحت تملک خود دارد. این مجموعه در صورت های مالی سه ماهه خود نشان داد که مشابه سال قبل درآمدی بابت سود سهام در تابستان به دست نیآورده و تنها منبع درآمدی عملیاتی شستا سود فروش سرمایه گذاری هایش بوده است. شستا در تابستان امسال 260میلیارد تومان سود بابت فروش سرمایه گذاری های خود ثبت کرده، در حالی که در تابستان سال قبل 426 میلیارد تومان سود فروش سرمایه گذاری به دست آورده بود.

شستا با هزینه های عملیاتی کمی که داشت توانست سود عملیاتی 244 میلیارد تومانی را برای سه ماهه ابتدایی سال جاری به ثبت برساند که به نسبت تابستان 1400 کاهش 41 درصدی داشته است. هزینه های مالی که بخش اصلی هزینه های شستا به شمار می رود در تابستان امسال با کاهش 20 درصدی به 226 میلیارد تومان رسید و از سمت دیگر سایر درآمد های غیر عملیاتی شستا نیز با 91 درصد کاهش از 48 میلیارد تومان تابستان 1400 به 4 میلیارد تومان در تابستان سال جاری کاهش یافت. در نهایت سود خالص تابستان امسال 22 میلیارد تومان به ثبت رسید که به نسبت 177 میلیارد تومان سود خالص تابستان سال قبل 88 درصد کاهش یافته است. عملکرد مالی ضعیف شستا در تابستان باعث شد که سهام این شرکت در برخی از روز های طی شده از انتهای شهریور ماه کاهش قیمت شدیدی را تجربه کرده است.  

عملکرد مالی سه ماهه شستا09.02