به گزارش اکوایران، در بسته خبری امروز، 21 مردادماه 1403، نگاهی انداختیم به مهم‌ترین رویدادهایی که در فضای سیاسی کشور رخ داده است.

فهرست وزرای پیشنهادی پزشکیان به مجلس ارائه شد

امروز -21 مرداد- فهرست معرفی وزرای پیشنهادی مسعود پزشکیان، رییس دولت چهاردهم طبق اصل ۱۳۰ قانون اساسی به بهارستان تقدیم و توسط محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی قرائت شد. بنا به اعلام قالیباف، از فردا صبح براساس جداولی که پیش‌بینی شده کمیسیون‌ها برای بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی تشکیل می‌شود.

اکوایران گزارش‌های متعددی -متنی و تصویری- درباره وزاری پیشنهادی منتشر کرده است که می‌توانید آن‌ها را در سایت بخوانید و ببینید. 

خبر مرتبط
وزرای دولت پزشکیان با چه ناترازی‌هایی مواجه‌اند؟/ گرفتاری‌های فوری دولت

مسعود پزشکیان وزرای پیشنهادی خود برای رای اعتماد را به مجلس معرفی کرد. او همچنین رییس سازمان برنامه را هم در هفته گذشته منصوب کرد. در این برنامه نگاهی خواهیم انداخت به دیدگاه اقتصادی اعضای اصلی کابینه‌ای که او در حال تدارک است.

ظریف رفت؟

همه منتظر نظر معاونت راهبردی و البته رییس شورای راهبری در خصوص فهرست پیشنهادی کابینه بودند. اما شاید کمتر کسی فکر می‌کرد ظریف چنین واکنشی نشان دهد.

محمد جواد ظریف با انتشار پیامی در شبکه‌های اجتماعی توضیحاتی در خصوص اسامی معرفی شده داد و البته به نظر می‌رسد که تلویحا نیز از دولت پزشکیان خداحافظی کرد.

خبر مرتبط
ظریف از دولت پزشکیان رفت؟

اکوایران: امروز لیست کابینه پزشکیان به مجلس ارائه شد. اسامی معرفی شده حرف و حدیث‌هایی به‌وجود آورد اما همه منتظر نظر ظریف -رییس شورای راهبری و البته معاون راهبردی ریاست‌جمهوری- بودند. نظری که آخر وقت امشب در فضای مجازی منتشر شد.

عارف، رییس دفتر خود را منصوب کرد 

با صدور حکمی از سوی محمدرضا عارف، معاون اول رییس جمهور، ابوالفضل کیانی بختیاری به عنوان رییس دفتر معاون اول رییس جمهور منصوب شد.

متوسط سن کابینه پزشکیان: ۵۹.۷ سال

مسعود پزشکیان امروز لیست وزرای پیشنهادی خود را به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد. در این لیست ستار هاشمی، وزیر پیشنهادی ارتباطات و فرزانه صادق، وزیر پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی با ۴۸ سال سن جوان‌ترین وزرا و عبدالناصر همتی، وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی نیز با ۶۷ سال سن، مسن‌ترین وزیر پیشنهادی هستند.

متوسط سن کابینه پیشنهادی رییس جمهور نیز ۵۹.۷ سال است. در صورت تایید صلاحیت تمامی وزرای پیشنهادی، این کابینه لقب مسن‌ترین کابینه تاریخ دولت‌های جمهوری اسلامی را از آن خود می‌کند.

خبر مرتبط
واکنش‌ها به کابینه پیشنهادی پزشکیان: حامیان پزشکیان ناامید شدند؟ ظریف خداحافظی کرد؟

اکوایران: امروز -21 مرداد- دولت لیست وزرای پیشنهادی را به مجلس ارسال کرد. همان‌طور که انتظار می‌رفت پس از اعلام اسامی وزرای پیشنهادی پزشکیان، موجی از واکنش‌های مثبت و منفی به راه افتاد. اما انچه انتظار نمی‌رفت واکنش ظریف بود.

تماس تلفنی رییس شورای اروپا با پزشکیان

در تماس تلفنی شارل میشل، رییس شورای اروپا با مسعود پزشکیان، دو طرف درباره مناسبات ایران و اروپا، راهکارهای از سرگیری مذاکرات مربوط به توافق هسته‌ای و بحران ناشی از جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و اقدامات تروریستی ان در منطقه تبادل نظر کردند.

پزکشیان در این تماس تاکید کرد: اعمال استانداردهای دوگانه از سوی آمریکا و برخی کشورهای غربی موجب گستاخی بیشتر رژیم صهیونیستی در ارتکاب ترور و جنایت در غزه و همینطور کشورهای منطقه شده و صلح و امنیت منطقه و جهان را از بیش از پیش به خطر انداخته است.

شارل میشل نیز در این گفت وگوی ضمن ابراز امیدواری برای آغاز مسیر تعامل موثر ایران و اتحادیه اروپا بر پایه تامین منافع متقابل و رفع موانع تعامل گسترده‌تر فی مابین، بر تمایل کشورهای اروپایی برای ارتقای سطح روابط با ایران تأکید کرد.

پزشکیان بر حمایت از افتخارآفرینان ورزشی تاکید کرد

رئیس جمهور در جلسه هیات دولت با تبریک درخشش ورزشکاران کشور در مسابقات المپیک و تجلیل از قهرمانان و مدال‌آوران این مسابقات به‌ویژه دختران قهرمان، بر حمایت و پشتیبانی ویژه از افتخارآفرینان ورزشی کشور تاکید کرد.

خبر مرتبط
پاریس 2024، دومین عملکرد برتر ایران در المپیک/ نگاهی به رکوردهای المپیکی ایران

اکوایران: کاروان المپیک ایران کار خود را با ۱۲ مدال در المپیک پاریس به پایان رساند. تعداد مدال‌های کاروان ایران در تاریخ بازی‌های المپیک برای دومین بار دو رقمی شد. در این گزارش نگاهی انداختیم به «ترین‌های» ورزش ایران در ادوار المپیک.

تبرئه نیلوفر حامدی و الهه محمدی از اتهام «همکاری با دولت خارجی متخاصم آمریکا»

پرتو برهانپور و حجت کرمانی وکلای نیلوفر حامدی، روزنامه‌نگار در گفت‌وگو با «شرق» خبر از تبرئه موکلشان از اتهام «همکاری با دولت خارجی متخاصم آمریکا» دادند و اظهار کردند: «نیلوفر حامدی که در 31 شهریور 1401 و پس از فوت خانم مهسا امینی بازداشت شده بود، در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی تهران با اتهامات «همکاری با دولت خارجی متخاصم آمریکا»، «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام»  پس از گذشت 13 ماه از بازداشت موقت غیرقانونی، محاکمه و به ترتیب به 7، 5 و یک سال حبس از باب اتهامات مذکور محکوم شد.»

این وکلای دادگستری تاکید کردند: «با برائت نیلوفر حامدی از اتهام «همکاری با دولت خارجی متخاصم آمریکا»، محکومیت خانم حامدی صرفاً از باب اتهامات «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ترتیب به 5 و 1 سال حبس است و صرف‌نظر از دفاع حقوقی و پذیرش و عدم پذیرش عناوین اتهامی مذکور، با توجه به دلیل تشکیل پرونده علیه خانم حامدی (حوادث پس از فوت خانم مهسا امینی) و زمان تشکیل پرونده (پس از 25 شهریور 1401) و بخشنامه عفو اعلامی 1401 و اینکه خانم نیلوفر حامدی مشمول هیچ یک از مستثنیات بخشنامه عفو مذکور نیست و آنچه موکل را از بهمن 1401 تاکنون از عفو اعلامی محروم کرده بود اتهام «همکاری با دولت خارجی متخاصم» بود که خوشبختانه با حکم قطعی صادره از دادگاه تجدیدنظر استان تهران از این اتهام تبرئه شده است، بنابراین باید پرونده خانم نیلوفر حامدی با اعمال بخشنامه عفو سال 1401، همانند هزاران متهم و محکوم دیگر سال 1401، با صدور قرار موقوفی تعقیب مختومه شود.»

هم‌چنین دادگاه تجدیدنظر، رای پرونده الهه محمدی، خبرنگار روزنامه هم‌میهن را نیز صادر کرد. به گفته وکیل این خبرنگار، شعبه ۳۱ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، الهه محمدی را از اتهام همکاری با دولت خارجی متخاصم تبرئه، اما حکم صادره را درباره دو اتهام دیگر یعنی ۵ سال حبس برای اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور و یک سال حبس برای اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام، تایید کرده است.

به گزارش هم‌میهن شهاب‌الدین میرلوحی، وکیل الهه محمدی در این باره گفت: «پس از اعتراض به حکم محکومیت الهه محمدی، خبرنگار روزنامه هم‌میهن، پرونده جهت رسیدگی مجدد به شعبه ۳۱ دادگاه تجدیدنظر استان تهران ارجاع و نهایتا این دادگاه الهه محمدی را از اتهام همکاری با دولت خارجی متخاصم تبرئه کرد. اما حکم صادره درخصوص دو اتهام دیگر یعنی ۵ سال حبس برای اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور و یک سال حبس برای اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام تایید و این حکم در تاریخ ۱۶ تیرماه سال جاری جهت اجرا به شعبه اول اجرای احکام کیفری دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۳۳  ارجاع شد و رأی قطعی در اجرای احکام به وکلا ابلاغ شد. البته طبق دادنامه دادگاه تجدیدنظر، حکم اشد (یعنی ۵ سال حبس) قابل اجراست. با توجه به اینکه دو اتهام باقیمانده از شرایط کامل بخشنامه عفو سال ۱۴۰۱برخوردار است، امیدواریم الهه محمدی مشمول عفو شده و این پرونده با صدور قرار موقوفی اجرا مختومه شود.»

واکنش رادان به برخورد گشت با دختر نوجوان

سردار احمدرضا رادان فرمانده کل انتظامی کشور در نشست صمیمی با اصحاب رسانه، به موضوع دستگیری دو دختر نوجوان واکنش داد: «آن ۲ دختر به همکاران من ناسزا گفته و مقاومت و قانون‌شکنی کرده بودند؛ البته رفتار همکاران من هم یک مقدار غیرحرفه‌ای بود.»

طرح اصلاح قانون مربوط به ورود و اقامت اتباع خارجه در ایران اعلام وصول شد

محمد رشیدی عضو هیات رییسه مجلس در جلسه علنی امروز -21 مردادماه- از اعلام وصول شدن طرح الحاق ۵ تبصره به ماده ۱۶ قانون راجع به ورود و اقامت اتباع خارجه در ایران و همچنین طرح مبارزه با قاچاق انسان، مهاجرین و اعضای بدن و مجازات عبور غیرمجاز از مرزهای کشور خبر داد.