موج گرمایی که در ماه مارس آغاز شد، تولید گندم را در هند تهدید کرد و موجب کاهش تولیدات گندم هند و افزایش قیمت آن در بازارهای محلی شد، این اتفاقات هزینه های زندگی صدها میلیون هندی را که از غلات برای تهیه غذاهای اصلی مانند نان و چاپاتیس استفاده می‌کنند را بیشتر کرده است.

 دولت پس از آن که متوجه شد سرعت برداشت گندم مناسب نیست و کاهش یافته است، در اواسط ماه می تصمیم گرفت تا صادرات گندم را محدود کند بر اساس اعلام شرکت مواد غذایی هند، میزان ذخایر دولتی گندم در ماه آگوست به پایین ترین سطح در ۱۴ سال گذشته رسیده است و تورم گندم مصرفی نزدیک به ۱۲ درصد است.

 کمبود گندم و افزایش قیمت آن مقامات هندی را محبور کرده است تا به واردات گندم بیندیشند، افراد مطلع خبر داده اند‌ که مقامات به فکر کاهش یا لغو مالیات ۴۰ درصدی واردات گندم هستند. برای اولین بار رویترز این خبر را اعلام کرد ولی وزارت دارایی به ایمیلی که برای گرفتن پاسخ بود جواب نداد و سخنگوی وزارت غذا و بازرگانی از اظهار نظر در این مورد خودداری کرد.

سونال وارما، اقتصاددان در شرکت نورما هلدینگ، گفت: هند میتواند عرضه گندم داخلی خود را با واردات بیشتر تنظیم کند،کاهش عوارض واردات نیز برای کاهش قیمت گندم داخلی ضروری است تا واردات به یک گزینه مناسب تبدیل شود.

اوایل ماه مارس قیمت هر بشل گندم در شیکاگو نزدیک به ۱۴ دلار افزایش یافت زیرا جنگی که در اروپا به جود آمده منبع اصلی صادرات جهانی را تهدید می کرد. قیمت گندم به خاطر ترس از افزایش عرضه تمام مسیر رفته را بازگشته است و فشار بر اقتصاد های در حال توسعه که برای تامین تغذیه مردم خود تلاش می کنند را کاهش داده است.

هند بعد از چین دومین تولیدکننده بزرگ گندم در جهان است، ولی این دو کشور هرگز صادرکننده عمده گندم نبوده اند و البته واردات چندانی هم در این زمینه ندارند زیرا گندم تولیدی را صرف تامین تغذیه مردم کشورشان می کنند و خریدهای های خارج از کشور هند سالانه حدوده ۰.۰۲ درصد از تولید سالانه بوده بود به همین دلیل کشور هند تقریبا در زمینه تامین گندم خودکفا عمل کرده است.

مقامات هند اکنون انتظار دارند برداشت ۲۰۲۱-۲۰۲۲ حدود ۱۰۷ میلیون تن باشد که کمتر از برآورد ۱۱۱ میلیونی در فوریه است. البته این پیش بینی در مقابل پیش بینی تاجران کارخانه های آرد خیلی خوشبینانه است، تاجران هندی انتظار برداشت ۹۸-۱۰۲ میلیون تن را دارند.

به گفته وزارت غذا، پیش بینی می شود خرید گندم توسط دولت برای تامین امنیت غذایی مردم هند کمتر از نصف سال قبل صورت گیرد، این امر مقامات را مجبور کرده که برنج بیشتری در ایالت ها توزیع کنند و همچنین صادرات آرد و سایر محصولات را محدود کنند.

به گزارش بلومبرگ تورم سالانه گندم به بیش از ۹ درصد رسیده و در ماه جولای تورم گندم مصرفی در محدوده ۱۱.۷ درصد قرار گرفته است. داده های رسمی نیز نشان دهنده افزایش ۱۳.۶ درصدی قیمت عمده فروش در ماه جولای است. این اتفاق برای بانک مرکزی که سعی میکند تورم هفت درصدی را به زیر هدف ۶ درصدی خودش برساند دردسر ایجاد خواهد کرد.

گندم بزرگترین محصول زمستانی هند است که کاشت آن در ماه های اکتبر و نوامبر و برداشت در ماه های مارس و آوریل انجام می‌شود. خشکسالی و گرمای هند تولید برنج را نیز به خطر انداخته که می تواند چالش امنیت غذایی جهان را تشدید کند.

سامیر نارنگ اقتصاد دان بانکی در بمبئی گفته تورم غلات به خاطر نگرانی موجود در زمین های کشاورزی است و افزایش قیمت غلات احتمالا برای مدتی ادامه دار خواهد بود.

گندم

منبع: بلومبرگ