به گزارش اکوایران، برای پیش بینی بورس امروز – شنبه 24 اردیبهشت- به روند بازار سهام در روزهای گذشته نگاه می‌کنیم. روز چهارشنبه شاخص کل بورس پس از دو روز صعود کرد و 24 هزار و 918 واحد بالا آمد. شاخص هم‌وزن 9 هزار و 540 واحد رشد کرد و شاخص کل فرابورس افزایش 306 واحدی را پشت سر گذاشت. 

در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، 539 نماد رشد قیمت و 88 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 86 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 14 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

سهم‌های صعودی

روز چهارشنبه در بورس شرکت گلتاش (شگل)، شرکت پالایش نفت تبریز (شبریز) و شرکت پارس مینو (غپینو) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت فروسیلیسیم خمین (فروسیل)، شرکت کشت و صنعت شریف آباد (زشریف) و شرکت کشت و دام گلدشت نمونه (زگلدشت) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

سهم‌های نزولی 

در بورس بانک سینا (وسینا)، شرکت پمپ سازی ایران (تپمپی)، و شرکت سیمان قائن (سقاین) در روز چهارشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی (مفاخر)، شرکت بیمه معلم (ومعلم) و شرکت بیمه تعاون (وتعاون) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز چهارشنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز ‌شنبه است. در پایان معاملات روز چهارشنبه بازار با مازاد تقاضا‌ی‌ هزار و 57 میلیارد تومانی بسته شد.

در پایان معاملات چهارشنبه یک نماد صف فروش داشت و تعداد نمادهای صف خرید 162 نماد بود. همچنین در این روز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل کاهش یافت و 150 میلیون تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 57 درصد رشد کرد و در رقم هزار و 57 میلیارد تومان ایستاد. 

نماد آسیاتک (شرکت انتقال داده‌های آسیاتک) با صف‌ خرید 204 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از آسیاتک، نمادهای سیمرغ (شرکت سیمرغ) و حگهر (شرکت حمل و نقل گهر ترابر سیرجان) بیشترین صف خرید را داشتند. همچینن تنها صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد مفاخر (شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی) تعلق داشت. 

بورس

پیش بینی بورس امروز

در هفته گذشته شاخص در مجموع روند افزایشی داشت و بیش از 34 هزار واحد صعود کرد. در آخرین روز کاری هفته نرخ رشد شاخص بیشتر شد و شاخص بیشترین رشد در اردیبهشت ماه را ثبت کرد. بدین ترتیب به قله یک میلیون و 564 هزار واحدی رسید که بیشترین رقم در 8 ماه اخیر است.

 فولاد، وغدیر، شستا، کگل، شپنا، شپدیس، پارسان، شبریز، شبندر، وامید، فارس، نوری، شتران، تاپیکو، ومعادن، حکشتی، بفجر، تیپیکو، فملی، وبملت، خودرو و خساپا از بزرگان سبزپوش بورس بودند که بیشترین تأثیر افزایشی را بر شاخص کل داشتند. 

اما جریان ورود پول حقیقی نیز پس از سه روز در روز چهارشنبه مثبت شد و 275 میلیارد تومان سرمایه حقیقی وارد بازار شد. از سوی دیگر در پایان معاملات روز چهارشنبه ارزش صف‌های خرید هزار و 57 میلیارد تومان بیشتر از صف‌های فروش بود و بازار با مازاد تقاضا بسته شد.

بنابراین اگر این مازاد تقاضا به معاملات امروز سرریز کند می‌تواند موجب رشد قیمت‌ها و صعود شاخص شود. از سوی دیگر تلاطم قیمت کالاها و افزایش قیمت کالاهای اساسی مصرفی می‌تواند تقاضای پول را بالا ببرد و بخشی از سهامداران به خروج پول از بازار متمایل شوند. انتظارات تورمی می‌تواند به شکلی در آید که تقاضای بازارهای دارائی موازی را تقویت کند و از تقاضای خرید سهام بکاهد. در نتیجه هر چند روندهای درونی بورس نشان از میل به صعود دارد اما معاملات بازار سهام تحت تأثیر تلاطمات قیمتی در بازار کالاهای مصرفی نیز خواهد بود. 

بورس