به گزارش اکوایران، ین به پایین‌ترین سطح خود در برابر پوند انگلستان در 16 سال اخیر رسیده است. اتفاقی که باعث تشدید نگرانی‌ها از کاهش ارزش بیشتر پول ملی ژاپن شده که طی امسال، سیاست‌گذاران این کشور را تحت فشار قرار داده است.

به نوشته بلومبرگ، پول ملی ژاپن با کاهش ارزش 0/1 درصدی همراه شده و هر پوند معادل 200/63 ین است که ضعیف‌ترین سطح آن از آگوست 2008 محسوب می‌شود. معامله‌گران به پیش‌بینی پوند قوی‌تر بازگشته‌اند که علت آن به این دیدگاه بازمی‌گردد که نرخ‌های بهره بریتانیا بالاتر از عمده کشورهای گروه 10 باقی خواهد ماند و بانک مرکزی انگلستان نیز در کاهش نرخ بهره، از سایر بانک‌های مرکزی عقب خواهد افتاد.

هلن گیون، تاجر ارز خارجی در مونکس، اعلام کرده: «حتی یک افزایش دیگر از سوی بانک مرکزی ژاپن نمی‌تواند کار زیادی در منصرف کردن معامله‌گران در ترجیح دادن دیگر ارزهای اصلی به ین انجام دهد. مگر اینکه بانک‌های مرکزی دیگر اعضای گروه 10 با تسهیل پولی بسیار بیشتر از آنچه که انتظار می‌رود، یک سورپرایز را به ارمغان آورند.»

نمودار ین

کاهش ارزش ین در برابر پوند به کمترین سطح از سال 2008

روند اخیر به وسیله معامله‌گران انتقالی که به دنبال سود بیشتر با سرمایه‌گذاری در ارزهایی مانند پوند انگلستان هستند، به حرکت خود ادامه می‌دهد. ین که دارای پایین‌ترین نرخ بهره در سطح جهان است، در سال جاری میلادی در برابر تمام ارزهای اصلی اقتصادهای توسعه‌یافته، با کاهش ارزش روبه‌رو شده است.

این زمزمه وجود دارد که مقامات ژاپنی از اواخر آوریل، دو مرتبه در بازار دخالت کرده‌اند. با وجود اینکه بانک مرکزی ژاپن نرخ بهره را یک مرتبه افزایش داد و قصد دارد یک افزایش دیگر داشته باشد، سرمایه‌گذاران باور دارند سیاست پولی فعلی این کشور هنوز هم برای جلوگیری از کاهش ارزش ین، مناسب نیست.

یکی از کارشناسان پیش‌بینی کرده که این امکان وجود دارد تا پایان سال جاری میلادی ارزش پول ملی ژاپن بیش از پیش کاهش یابد و هر پوند به ازای 206 ین معامله شود.