به گزارش اکوایران، در یک ماه جاری میلادی که بازارهای سهام در سطح جهان شاهد بازگشت به نزدیکی بالاترین سطوح تاریخی خود بوده‌اند، ترکیه با علمکرد ضعیف از این قافله جا مانده است، چراکه ترکیبی از نرخ‌های بهره و تورم که هر دو در سطوح بسیار بالایی قرار دارند، باعث افت شدید سودهای شرکتی در این کشور شده است.

به نوشته بلومبرگ، شاخص بورس استانبول (Borsa Istanbul 100 Index) در ماه آگوست با افت 8/2 درصدی همراه شد و‌ آن را به بدترین بازار سهام جهان از نظر علمکرد تبدیل کرد. سرمایه‌گذاران خارجی در حال خارج کردن پول بیشتری هستند و طبق داده‌های بانک مرکزی ترکیه، آن‌ها 2/9 میلیارد دلار از سهام‌های خود را در سه‌ماهه منتهی به 16 آگوست (26 مرداد)‌ به فروش رساندند.

از منظر سرمایه‌گذاران ترکیه‌ای، سوال بزرگ این است که کندی اقتصادی تا چه اندازه وخیم‌ خواهد شد؟ با قرار داشتن نرخ‌های بهره ترکیه در سطح 50 درصد و تورم عنان‌گسیخته که جزء بالاترین سطوح در سراسر جهان است، شرکت‌ها تأثیرات منفی ناشی از این وضعیت را تجربه می‌کنند.

آتا اینوستمنت، یک شرکت مدیریت ثروت مستقر در استانبول، اعلام کرده که انتظار دارد شرکت‌های ترکیه‌ایِ تحت نظارت آن، افت 28 درصدی در درآمد خالص سال جاری میلادی را گزارش دهند.

بوراک چتینچکر، مدیر صندوق در Strateji Portfoy گفت: «چشم‌انداز سهام‌های ترکیه هنوز نسبتا نامشخص است. هنوز مشخص نیست که تأثیر منفی چقدر است.»

او افزود: «تأثیر واقعی سیاست‌های پولی فشرده و بحران اقتصادی ترکیه در درآمدهای سه‌ماهه سوم قابل مشاهده‌تر خواهد بود. تا آن زمان، سخت است که به بازار اعتماد داشته باشیم.»

مقامات پولی ترکیه تاکنون از بحث در مورد زمان کاهش نرخ بهره خودداری کرده‌ و گفته‌اند که باید شاهد بهبود انتظارات برای قیمت‌ها و همچنین کاهش مداوم تورم ماهانه باشند. این بحث احتمالا با شروع رکود اقتصادی تشدید می‌شود.

کاهش پیش‌بینی‌های رشد

ترکیه در حال کاهش پیش‌بینی‌های رشد اقتصادی خود برای سال جاری میلادی و سال 2025 است، چراکه در تلاش است تورم را مهار کند.

به گفته یک فرد آشنا با این برنامه‌ها که نامش فاش نشده، پیش‌بینی‌های رشد تولید ناخالص داخلی کمتر از پیش‌بینی‌های فعلی 4 درصد برای امسال و 4/5 درصد برای سال 2025 است.

میزان کاهش پیش‌بینی‌ها برای سرمایه‌گذارانی که تلاش می‌کنند تمایل مقامات ترکیه برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها به وسیله قربانی کردن رشد را بسنجند، بسیار مهم خواهد بود. بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره معیار خود را در پنج ماه گذشته بدون تغییر در سطح 50 درصد نگه داشته و تورم همچنان بالای 60 درصد است که 12 برابر بیشتر از هدف تورمی این کشور محسوب می‌شود.

حتی با رشد پایین‌تر، مقامات ترکیه نرخ بیکاری را در پایان سال 2024 کمتر از پیش‌بینی فعلی 10/3 درصدی می‌بینند.