به گزارش اکوایران، «مهمت شیمشک» - وزیر خزانه‌داری و دارایی ترکیه - اعلام کرده که این کشور گام‌های تدریجی را در جهت سیاست‌های اقتصادی متعارف‌تر برمی‌دارد، زیرا ترکیه به دنبال احیای اعتماد سرمایه‌گذاران است.

بنا به گزارش بلومبرگ، افرادی که با این موضوع آشنا هستند، گفته‌اند که سیاست‌گذار سابق یعنی «مریل لینچ» طی دو جلسه‌ای که در روز جمعه با بانکداران و بازرگانان داشت، نشان داد که تغییرات و تنظیمات مجدد برای جلوگیری از هرگونه عوارض جانبی به آرامی انجام خواهد شد.

مردم می‌گویند شیمشک در این جلسات اعلام کرده هر گامی پس از تجزیه و تحلیل اثرات بالقوه آن بر اقتصاد و سایر بخش‌ها اعمال می‌شود.‌ با این وجود وزارت  دارایی از اظهارنظر در این باره خودداری کرد.

پس از پیروزی رجب طیب اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در تاریخ ۲۸ می (هفتم خرداد) مهمت شیمشک به عنوان وزیر دارایی به کابینه او پیوست.

شیمشک در اولین سخنرانی خود پس از انتصاب تاکید کرد که هیچ گزینه‌ای جز بازگشت به سیاست‌های متعارف برای ترکیه باقی نمانده است. تصمیم بانک مرکزی درباره میزان نرخ بهره در روز پنجشنبه می‌تواند به عنوان آزمونی برای تیم اقتصادی اردوغان باشد. شاخص بورسا استانبول در روز دوشنبه ۳.۸ درصد کاهش پیدا کرد، این سقوط پس از سیگنال وزیر دارایی مبنی بر تغییر سیاست‌ها به وقوع پیوست و شتاب کاهشی را تندتر کرد. شاخص بورسا استانبول بیشترین کاهش را در یک ماه گذشته ثبت کرده است.

اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که بانک مرکزی ترکیه در نشست روز پنجشنبه نرخ بهره را به شدت افزایش دهد ولی با این حال انتظارات متفاوتی درباره اندازه این حرکت وجود دارد.

در حالی که رجب طیب اردوغان پس از تمدید پنج ساله دوران انتخابات ریاست جمهوری‌اش کابینه اقتصادی‌اش را اصلاح کرد، سرمایه گذاران و استراتژیست‌ها بر سر بازگشت به سیاست‌های متعارف اقتصادی شرط بندی کردند. رهبر ترکیه در سخنرانی‌های خود به انعطاف پذیری در سیاست‌های پولی اشاره کرده است که این صحبت‌ها راه را برای تغییر سیاست‌های نامتعارف اقتصادی باز می‌کند.

اقتصاددانان گروه گلدمن ساکس به رهبری ولید محسن پیش‌بینی می‌کنند نرخ بهره در ۲۲ ژوئن (یکم تیر) از ۸.۵ درصد کنونی به ۴۰ درصد افزایش یابد. این افزایش در نرخ بهره اولین افزایش از ماه مارس ۲۰۲۱ است. زمرد امام اوغلو اقتصاددان بانک BOFA آمریکا هم پیش بینی کرده نرخ بهره در این جلسه به ۲۵ درصد افزایش یابد‌. بانک های جهانی در پیش بینی های این ماه خود انتظار افزایش نرخ بهره در ترکیه را داشته‌اند. دویچه بانک IG هم انتظار دارد که نرخ بهره ترکیه در این ماه به ۲۰ درصد برسد که هم‌تراز پیش بینی اقتصاددانان در بلومبرگ است. همه انتظار چنین رشد گسترده ای را در نرخ بهره ترکیه ندارند، Societe Generale SA و بلومبرگ اکونومیکس پیش‌بینی افزایش نرخ بهره تا سطح ۱۵ درصدی را داشته اند، Standard charted Plc هم پیش بینی افزایش نرخ بهره تا سطح ۱۴ درصدی را کرده است.

کریستین ویتوسکا از دویچه بانک می‌گوید به همان اندازه که تصمیمات درباره میزان افزایش نرخ بهره مهم است سایر تصمیمات نیز مهم هستند، او به اطلاعیه حافظ گی ارکان رییس جدید بانک مرکزی اشاره کرد که به تعهد مقامات به سخت گیری پولی و مدیریت اقدامات احتیاطی کلان اقتصادی می پردازد.

لیر ترکیه از زمان انتخابات ترکیه در ۲۸ می ۱۶ درصد کاهش یافته است. نظرسنجی ماهانه بانک مرکزی ترکیه نشان می‌دهد که فعالان بازار پیش بینی خود را برای نرخ ریپوی یک هفته‌ای دوبرابر کرده‌اند و از ۸.۵ درصد به ۱۷ درصد برای جلسه ۲۲ ژوئن افزایش داده‌اند.