به گزارش اکوایران، عرفان علی، رئیس‌جمهور گویان، تخمین رشد اقتصادی سالانه این کشور را از از 34/8 درصد به 42/8 درصد افزایش داد، چراکه او پیش‌بینی کرده سرمایه‌گذاری از سوی بخش عمومی و خصوصی با رشد قابل توجهی همراه شود.

به نوشته بلومبرگ، اقتصاد این کشور که در منطقه کارائیب واقع شده،‌ در نیمه نخست 2024 میلادی، 49/7 درصد رشد داشت و سهم بخش نفتی از این میزان، 67 درصد بود. گویان از ژانویه تا ژوئن به‌طور تخمینی 113/5 میلیون بشکه نفت تولید کرده است و انتظار می‌رود بخش نفتی این کشور در سال جاری میلادی با رشد 56/4 درصدی همراه شود.

یک اکتشاف نفتی بزرگ باعث شد اقتصاد گویان به شکل کامل دگرگون شود. این کشور حوزه کارائیب که دارای ضعیف‌ترین عملکرد اقتصادی در منطقه بود، برای دو سال متوالی عنوان سریع‌ترین رشد اقتصادی جهان را یدک می‌کشد.

با در نظر گرفتن معیار تولید نفت به ازای هر فرد، انتظار می‌رود گویان تا سال 2027 از این نظر نفت خام بیشتری نسبت به عربستان سعودی و کویت تولید کند. این کشور همچنین در مسیر سبقت از ونزوئلا و تبدیل شدن به دومین تولیدکننده بزرگ نفت در آمریکای لاتین پس از برزیل قرار دارد. رئیس‌جمهور گویان اعلام کرده رشد بخش غیرنفتی برای نیمه نخست 2024 میلادی، 12/6 درصد بوده است.