به گزارش اکوایران تورم ماهانه شهریور ماه 2.2 درصد براورد شده، به عبارت دیگر میانگین قیمت کالا و خدمات در کشور در ماه پایانی تابستان 1401 نسبت به مرداد ماه بالغ بر 2 درصد افزایش داشته که نسبت به مرداد کمی بالاتر رفته است. آمار ها نشان می دهد تورم ماهانه رقم خورده در مناطق شهری و روستایی کشور به یک مقدار بوده و فشار تورمی وارد شده به شهر ها و روستا های کشور یکسان بوده است. همچنین در شهریور ماه تورم اقلام غیر خوراکی و خدمات از تورم کالاهای خوراکی و آشامیدنی بیشتر بوده، این در حالیست که در چند ماه گذشته تورم بیشتر از سمت اقلام خوراکی به ثبت رسیده.

تورم ماهانه در مناطق شهری استان لرستان 3.2 درصد براورد شده، این نرخ بالاترین تورم به ثبت رسیده در میان تمامی شهر های کشور حساب می شود. نکته جالب در مورد این استان این است که بر خلاف کل کشور که تورم غیر خوراکی از تورم خوراکی بالاتر بوده، در شهر های استان لرستان تورم خوراکی حدود یکی درصد بالاتر به ثبت رسیده است. مناطق شهری استان یزد نیز با به ثبت رساندن تورم 3.1 درصدی در جایگاه بعدی قرار دارد. همچنین استان قم نیز در زمره استانی هایی قرار دارد که تورم مناطق شهری آن در شهریور ماه بالا بوده است.

در میان تمامی استان های کشور، تورم ماهانه به ثبت رسیده در شهر های استان مرکزی پایین ترین بوده و به یک درصد هم نمی رسد، نرخ ماهانه در این مناطق 0.6 درصد به ثبت رسیده است. این استان تنها استانی که تورم ماهانه خوراکی اش منفی برآورد شده و علت اصلی پایین بودن تورم در این استان نیز همین امر است. استان های قزوین و خراسان شمالی به ترتیب به به ثبت رساندن تورم های ماهانه 1.2 درصد و 1.3 درصد در جایگاه دوم و سوم کمترین تورم مناطق شهری کشور قرار دارند.

تورم سالانه در شهریور ماه 42.1 درصد برآورد شده، به عبارت دیگر میانگین قیمت کالا و خدمات در دوازده ماه منتهی به شهریور امسال نسبت به میانگین قیمت کالا و خدمات در دوازده ماه منتهی به شهریور سال گذشته، 42 درصد افزایش داشته است. بررسی ها نشان می دهد پس از جهش تورمی که ناشی از حذف ارز ترجیحی در خرداد ماه امسال رخ داد، تورم سالانه در مدار صعودی قرار گرفته است. با توجه به اینکه تورم سالانه بازه زمانی بلندتری را برای محاسبه تورم مد نظر دارد، پیش بینی می شود طی چند ماه آتی شاهد افت قابل توجه این شاخص نباشیم. تورم سالانه اقلام غیر خوراکی در شهریور ماه 33 درصد برآورد شده، این در حالیست که تورم سالانه اقلام غیر خوراکی 58.5 درصد بوده ، این امر نشان می دهد بیشتر فشار تورمی در یکسال گذشته از سمت اقلام خوراکی و آشامیدنی بوده است.

کمترین و بیشترین تورم ماهانه شهریور در مناطق شهری