به گزارش اکوایران تورم ماهانه در دی ماه امسال 4.3 درصد برآورد شده که نسبت به تورم ماهانه در آذر افزایش داشته است. تورم نقطه به نقطه نیز در نخستین ماه زمستان امسال 51.3 درصد به ثبت رسیده، به بیان ساده تر میانگین هزینه ای که یک خانواده در دی ماه امسال برای تهیه سبد مشخصی از کالا و خدمات انجام داده به طور میانگین نسبت به هزینه ای که برای تهیه همین سبد در دی ماه سال گذشته صورت داده، بالغ بر یک و نیم برابر شده است. بررسی ها نشان می دهد تورم نقطه ای در که در چند ماه گذشته به زیر 50 درصد رفته بود بار دیگر روندی صعودی به خود گرفته و مرز 50 درصد را رد کرده است.

تورم ماهانه استان سیستان و بلوچستان در دی ماه امسال 5.6 درصد برآورد شده، این نرخ بالاترین تورم ماهانه رقم خورده در میان تمامی استان های کشور به حساب می آید. استان های قزوین و گیلان نیز با ثبت تورم ماهانه 5.4 درصد در جایگاه بعدی بالاترین تورم استانی در ماه ابتدایی زمستان 1401 قرار دارند.

پایین ترین تورم به ثبت رسیده در میان تمامی استان های کشور در کرمان بوده، تورم ماهانه این استان در دی ماه 2.1 درصد بوده است. استان هرمزگان نیز با رقم زدن تورم 2.7 درصدی در جایگاه بعدی پایین ترین تورم استانی قرار دارند. همچنین استان های لرستان و سمنان نیز در زمره استان هایی هستند که در دی ماه تورم نسبتا پایین را به ثبت رسانده اند. بر اساس امار های رسمی حدود 16 استان ایران در دی ماه تورم ماهانه ای بالاتر از تورم میانگین کشور ثبت کرده اند.

بررسی ها نشان می دهد تورم سالانه به ثبت رسیده در دی ماه بالغ بر 46 درصد بوده، این بالاترین تورم سالانه(12 ماهه) در ربع قرن گذشته ایران محسوب می شود.

photo_2022-12-30_11-53-09