به گزارش اکوایران، تورم در ایران در سالی که گذشت شرایط بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد. کابینه ابراهیم رئیسی در اوایل سال 1401 تصمیم گرفت دست به اجرای طرحی موسوم به جراحی اقتصادی بزند. دولت مدعی بود که با حذف ارز ترجیحی، قیمت‌ها به ثبات می‌رسند اما حال شواهد آماری نشان می‌دهد که دومینوی شکست سیاست‌های دولت همچنان ادامه دارد.

گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که در اسفند 1401، شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری به عدد 794.3 رسیده که نسبت به ماه قبل 6.6 درصد افزایش یافته است. بر این اساس، تورم ماهانه - به استثنای خرداد - بالاترین میزان را در سال 1401 ثبت کرده است.  

تورم

تورم نقطه‌ای مواد غذایی از مرز 80 درصد گذشت

هرچند آمارهای مربوط به تورم نقطه به نقطه اسفند در گزارش بانک مرکزی اعلام نشده اما با استفاده از شاخص قیمت می‌توان آن را محاسبه کرد. بررسی روند نرخ تورم نقطه‌ای در 12 گروه اصلی حاکی از آن است که 9 گروه تورم بالای 50 درصد را تجربه کرده‌اند که بیشترین آن متعلق به دو گروه رستوران و خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها بوده است.

نتایح حاکی از آن است که قیمت خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در اسفند 1401 نسبت به اسفند سال قبل خود، 81.21 درصد رشد کرده است. این در حالیست که در ابتدای سال 1401، تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها 21.49 به ثبت رسیده بود. تورم ماهانه این گروه نیز 7.78 درصد درج شده و این موضوع یعنی بیشترین میزان پس از تورم 21 درصدی خردادماه.

گرانی رستوران‌ها؛ یک قدم تا رسیدن به تورم 90 درصدی

به دنبال افزایش قیمت مواد غذایی، رستوران‌ها نیز گرانی کم‌سابقه‌ای را در آخر سال تجربه کرده‌اند. بنا بر گزارش‌های بانک مرکزی، تورم نقطه به نقطه رستوران‌ها در اسفند پارسال 89 درصد بوده است. تورم ماهانه این گروه نیز طبق داده‌های آماری 8 درصد برآورد شده است. 

در ادامه داده‌های آماری نشان می‌دهد تورم نقطه‌ای حمل و نقل نیز با 64 درصد در مرتبه سوم از بین 12 گروه اصلی قرار گرفته است. این در حالی است که در مقابل کمترین این شاخص مربوط به دو گروه دخانیات و تحصیل بوده است.

تورم ماهانه تفریح دورقمی شد

مطابق داده‌های منتشرشده، بیشترین تورم ماهانه در آخرین ماه سال 1401، متعلق به گروه تفریح و امور فرهنگی با 13.58 درصد بوده است. پس از آن تورم ماهانه اثاث لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه با 9.89 درصد در مرتبه دوم قرار گفته است. کمترین میزان تورم ماهانه نیز مربوط به گروه تحصیل بوده که منفی 0.05 درصد برآورد شده است.

تورم