به گزارش اکوایران، نرخ بیکاری کشور در زمستان سال 1401 افزایشی شد و به 9.7 درصد رسید. بر اساس تازه‌ترین گزارش منتشر شده از سوی مرکز آمار، نرخ بیکاری در زمستان سال 1401 نسبت به زمستان سال قبل معادل 0.3 واحد درصد افزایش یافت و به 9.7 درصد رسید. این رقم آن معنا است که 9.7 درصد از جمعیت فعال کشور (15 ساله و بیشتر) در زمستان سال گذشته بیکار بودند.

وضعیت وخیم اشتغال در کردستان

نرخ بیکاری در میان شاخص‌های مهم اقتصادی ایران، متغیری فصلی عنوان می‌شود. به عبارت دیگر برای مقایسه بهتر باید وضعیت اشتغال کشور در هر فصل با موقعیت مشابه خود در سال گذشته مقایسه شود، چراکه بازار اشتغال متاثر از تغییرات فصلی تغییر می‌کند.

بررسی نرخ بیکاری به تفکیک استان‌ها نشان از وضعیت وخیم اشتغال در استان کردستان دارد. طبق آخرین داده‌های مرکز آمار، استان کردستان با نرخ 20.5 درصدی رکورددار بالاترین میزان بیکاری در زمستان سال گذشته بوده است. مقایسه‌ها نشان می‌دهد در این مقطع وضعیت بیکاری 15 استان نسبت به زمستان سال قبل وخیم‌تر و وضعیت 16 استان بهتر شده است.

در بین استان‌های کشور، استان کردستان بیشترین افزایش نرخ بیکاری را داشته، به طوری که نرخ بیکاری در این استان با رشد 3.8 واحد درصدی از 16.7 درصد در زمستان سال 1400 به 20.5 درصد در زمستان سال 1401 رسیده است.

بیکاری

افت نرخ بیکاری در آذربایجان غربی

استان‌های همدان، استان سیستان و بلوچستان و گلستان در رتبه‌های بعدی قرار دارند. همچنین استان آذربایجان غربی دارای بیشترین کاهش نرخ بیکاری در زمستان 1401 بوده، به طوری که نرخ بیکاری در این استان طی دوره مورد اشاره با افت 6.2 درصدی نسبت به فصل مشابه سال قبل همراه بوده است. نرخ بیکاری در استان تهران در زمستان 1401 نسبت به فصل مشابه سال قبل 2.2 واحد درصد افزایش و معادل 8.2 درصد بوده است.

علت بالا بودن نرخ بیکاری در استان کردستان به عوامل مختلفی برمی‌گردد؛ کمبود فرصت‌های شغلی، نبود صنایع و کارخانه‌های بزرگ، نبود توسعه کافی در بخش‌های اقتصادی دیگر، عدم توجه به توسعه گردشگری و اشتغالزایی می‌تواند از جمله عامل افزایش نرخ بیکاری در این استان باشد.

بیکاری