به گزارش اکوایران مرکز آمار تورم نقطه ای را در نخستین ماه سال جاری بالغ بر 55 درصد برآورد کرده است. مرکز آمار ایران جزئیات بیشتری از تورم فروردین ماه 1402 را اعلام کرده است. این سازمان حدودا دو هفته پیش گزارشی بسیار جزئی را در مورد تورم فروردین منتشر کرد که در آن به جز نرخ تورم ماهانه خبری از شاخص های دیگر نبود، اما در این گزارش به طور تفصیلی تر به تورم نقطه به نقطه و تورم سالانه اشاره شده است.

تورم نقطه به نقطه در فروردین ماه امسال 55.5 درصد به ثبت رسیده، به بیان دیگر خانوار ایرانی برای تهیه ثبت مشخصی از کالا و خدمات در فروردین ماه امسال نسبت به تهیه همین سبد در فروردین ماه سال گذشته، بالغ بر 55 درصد هزینه بیشتری متحمل شده اند. بر اساس گزارش خود مرکز آمار این بالاترین تورم نقطه ای به ثبت رسیده در اقتصاد ایران از ابتدای سال 92 تا کنون به حساب می آید. به احتمال خیلی زیاد این نرخ تورم فراتر از رکود 10 ساله است اما با توجه به اینکه همچنان مرکز آمار داده های دقیقی را از شاخص قیمت منتشر نکرده، نمی توان به طور قطع بیان کرد که این نرخ تورم بالاترین تورم نقطه به نقطه دهه های گذشته اقتصاد کشور است. همچنین تورم نقطه به نقطه خوراکی ها و آشامیدنی ها نیز در فروردین ماه 78.5 درصد به ثبت رسیده است.

تورم سالانه نیز 47.6 درصد برآورد شده، به عبارت دیگر میانگین شاخص قیمت در دوازده ماه منتهی به فروردین امسال نسبت به میانگین شاخص قیمت در دوازده ماه منتهی به فروردین ماه سال گذشته بالغ بر 47 درصد افزایش یافته است. تورم سالانه نیز به مانند تورم نقطه ای نسبت به اسفند 1401 صعودی بوده است.

تورم ماهانه نیز همانگونه که در گزارش قبلی مرکز آمار ذکر شده بود 3.7 درصد بوده که نسبت به تورم ماهانه اسفند ماه یک درصد پایین تر آمده است.

همچنین تورم سالانه در استان ها نشان می دهد بیشترین تورم دوازده ماهه متعلق به استان لرستان و کمترین به استان تهران تعلق داشته است. در گزارش مرکز آمار به تورم نقطه ای مربوط به دهک ها نیز اشاره شده، به طور کلی می توان گفت که تورم نقطه به نقطه برای دهک های فقیر بالاتر از تورم دهک های پردرآمد بوده است.

photo_2023-05-19_22-18-23