به گزارش اکوایران، مرکز آمار در سومین روز خرداد، تورم ماهانه را منتشر کرد. این آمار، حاکی از صحت تقریبی داده‌های از پیش گفته شده خاندوزی بود. وی پیش از این گفته بود تورم ماهانه در اردیبهشت امسال 1 واحد درصد کمتر از ماه قبل به دست آمده است. این رقم اکنون در جهت صحت داده از پیش گفته شده سخنگوی اقتصادی دولت، از سوی مرکز آمار برابر با 2.8 درصد اعلام شده است.

افت سرعت ماهانه رشد قیمت‌ها

طبق داده‌های مرکز آمار ایران، تورم ماهانه در اردیبهشت برابر با 2.8 درصد به ثبت رسیده است. بررسی‌های آماری نشان می‌دهد این شاخص در بخش خوراکی‌ها برابر با 2.6 درصد و در بخش کالاهای غیرخوراکی معادل با 2.8 درصد بدست‌ آمده است. مقایسه این آمار با ماه قبل نشان می‌دهد در این مدت از سرعت رشد ماهانه قیمت‌ها در کشور نسبت به ماه قبل هم از سمت خوراکی‌ها و هم از سمت غیرخوراکی‌ها کاسته شده است. این افت در وضعت نقطه‌ای قیمت‌ها نیز به چشم می‌خورد.

تورم

افت تورم نقطه‌ای در کشور

پس از ثبت رکورد 55.5 درصد تورم نقطه‌ای در فروردین، در دومین ماه سال جاری این رقم مسیری نزولی پیدا کرده و در ادامه با 0.9 واحد درصد کاهش به 54.6 درصد رسیده است.

این کاهش با افت سرعت ماهانه خوراکی‌ها و غیرخوراکی‌ها موجب افت در تورم نقطه ای در این دو بخش شده است. بر اساس داده‌های اعلام شده از سوی مرکز آمار، تورم نقطه ای خوراکی ها از 77.7 درصد در فروردین به 75.4 درصد در ماه قبل تقلیل پیدا کرده است. 

با اینکه تورم خوراکی ها در کشور مسیری نزولی را در این مدت پیموده، اما همچنان آمارها خبر از وضعیت نگران‌کننده این بخش از سبد مصرفی خانوارها دارد؛ چراکه این رقم نشان می‌دهد به عنوان مثال سبد خوراکی‌ها در مصرف خانوار در دومین ماه سال حدودا 75.4 درصد بیشتر از سال قبل شده است.

در بخش غیرخوراکی و خدمات نیز مشاهده می‌شود تورم در مسیری تقریبا نزولی حرکت کرده ولی همچنان در کانال 45 درصد قرار دارد. این در حالی است که البته در نرخ تورم سالانه وضعیت فرق دارد.

روند صعودی در تورم سالانه

شاخص دیگری از تورم به نوعی میانگین شاخص قیمت مصرف کننده در 12 ماه منتهی به هر مقطع را با موقعیت مشابه خود در سال گذشته بررسی می‌کند. این شاخص تورمی حافظه بلندمدت‌تری دارد و دامنه بیشتری از تغییرات را شامل می‌شود. همین موضوع هم موجب شده تا متغیر سوم تورمی در کشور، طرفداران و در عین حال منتقدان خود را داشته باشد. 

در هر صورت رقم منتشر شده از این شاخص در اردیبهشت امسال نشان می‌دهد تورم میانگین (سالانه) در کل، خوراکی و غیرخوراکی برخلاف دو متغیر دیگر مسیری صعودی داشته است.

در همین رابطه تورم سالانه در اردیبهشت برابر با 49.1 درصد بوده و در بالاترین سطح خود در سال‌های گذشته قرار گرفته است. این رقم در خوراکی‌ها به 74.1 درصد و در کالاهای غیرخوراکی به 38 درصد رسیده است.

تورم