به گزارش اکوایران، به نوشته پایگاه بلومبرگ، روز جمعه گزارش جدید اداره آمار کار آمریکا نشان داد که اشتغال غیرکشاورزی ماه می با از عبور از ۲۹۴ هزار در ماه آوریل، به ۳۳۹ هزار افزایش یافت. با وجود افزایش اشتغال در بخش غیرکشاورزی، نرخ بیکاری به ۳.۷ درصد افزایش یافت و رشد دستمزدها نیز کند شد. این آمار نشان‌دهنده افزایش شاغلان بخش خدمات حرفه‌ای و تجاری، دولت و مراقبت‌های بهداشتی است.

بازار به افزایش اشتغال واکنش نشان داد و سود سالانه اوراق خزانه‌داری افزایش یافت. معامله‌گران انتظار افزایش نرخ فدرال رزرو تا پایان جولای را دارند. انتظار برای افزایش این نرخ در ماه ژوئن نیز افزایش یافت؛ اگرچه سرمایه‌گذاران همچنان به احتمال توقف افزایش نرخ بهره متمایل هستند.

با این حال، افزایش نرخ بیکاری نیز برای سیاست‌گذاران فدرال رزرو مهم خواهد بود. از آوریل ۲۰۲۰ تاکنون، این بزرگ‌ترین افزایش نرخ بیکاری بوده است. در ماه می ۴۴۰ هزار نفر دیگر بیکار شدند که بزرگ‌ترین افزایش ماهانه از زمان شروع همه‌گیری کرونا است.

اگرچه تقاضای نیروی کار همچنان مستحکم باقی مانده است، اما هنوز مشخص نیست که چقدر ادامه خواهد داشت. با وجود تهدید بحران کاهش اعتبار برای توسعه و افزایش شرکت‌هایی که قصد تعدیل نیرو را دارند، افزایش استخدام و دستمزد در ماه‌های آینده می‌تواند به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

ماهیت متضاد این گزارش ممکن است رویکرد جروم پاول - رئیس فدرال رزرو - برای توقف افزایش نرخ بهره جهت ارزیابی تأثیر پنج درصدی نرخ را تأیید کند. اگرچه سایر مقامات نیز از ثابت‌ماندن نرخ‌ها در نشست این ماه فدرال رزرو حمایت کرده‌اند، اما هنوز احتمال ازسرگیری سیاست‌های انقباضی در ماه ژوئن وجود دارد. فشار قیمت‌ها نیز همچنان قوی بوده و تهدید نکول بدهی ایالات متحده برطرف شده است.

گزارش اشتغال یکی از آخرین اخبار مهمی است که سیاست‌گذاران قبل از تشکیل جلسه دو روزه ۱۳ ژوئن بررسی خواهند کرد. همچنین در روز جلسه، آنها شاخص قیمت مصرف‌کننده برای ماه می را نیز مشاهده خواهند کرد.

گزارش اشتغال از دو نظرسنجی تشکیل شده است؛ یکی نظرسنجی از خانوارها که نرخ بیکاری از آن استخراج می‌شود و دیگری از کسب‌وکارها که ارقام حقوق و دستمزد از آن به دست می‌آید.

جزئیات آمار خانوارها نشان داد افرادی که وارد نیروی کار می‌شوند برای یافتن شغل به مشکل خورده‌اند. همچنین به تعداد افرادی که قبلاً شاغل بوده و الان بیکارند، افزوده شده است.

با این حال، آمار کسب‌وکارها مثبت بوده است. حقوق و دستمزدها برای چهاردهمین ماه متوالی از برآوردها پیشی گرفته و دستمزد کارگرانی که در نقش‌های مدیریتی نبوده و اکثریت قریب به اتفاق نیروی کار را تشکیل می‌دهند، ۰.۵ درصد افزایش یافت که بیشترین میزان در شش ماه گذشته بود.

آمارگیری از شرکت‌ها و سازمان‌ها، بزرگ‌تر از آمارگیری از خانوارها بوده و به همین دلیل معمولاً دارای حاشیه خطای کمتری در تغییرات ماه‌به‌ماه اشتغال است.

نرخ مشارکت نیروی کار، یعنی جمعیتی که مشغول کار بوده یا به دنبال کار می‌گردند، بدون تغییر در ۶۲.۶ درصد باقی مانده است. این شاخص برای گروه سنی ۲۵ تا ۵۴ سال به بالاترین سطح از سال ۲۰۰۷ رسیده که این روند کاملاً توسط زنان ایجاد شده است.

میانگین درآمد ساعتی در ماه می پس از ۰.۴ درصد کاهش در ماه قبل، ۰.۳ درصد افزایش یافت. نسبت به سال گذشته، این میانگین ۴.۳ درصد افزایش داشته که با کمترین افزایش از اواسط سال ۲۰۲۱ برابری می‌کند.

تقاضای کار نیز به طور میانگین به ۳۴.۳ ساعت در هفته کاهش یافت که کمترین مقدار از آوریل ۲۰۲۰ است. کارفرمایان تمایل دارند زمانی که اقتصاد شروع به ضعیف‌شدن می‌کند، ساعات کاری کارکنان خود را کاهش دهند.