به گزارش اکوایران، بخش «کشاورزی» یکی از مهم‌ترین اجزای اقتصاد است که ارتباط مستقیمی با امنیت غذایی مردم دارد. به همین جهت، رصد و پایش شاخص‌های این بخش اهمیت دارد. مرکز آمار در گزارشی که اخیرا آن را منتشر کرده، اطلاعات مربوط به تعداد، نوع و توزیع کارگاه‌های کشاورزی در کل کشور را تا سال 1401 بروزرسانی کرده است.

بر اساس این اطلاعات، فعالیت‌های کشاورزی در 6 نوع کارگاه دسته‌بندی شده‌اند. این کارگاه‌ها شامل «گاوداری صنعتی»، «مرغداری صنعتی»، «واحد پرورش قارچ خوراکی»، «کشت گلخانه‌ای»، «پرورش آبزیان» و «کشتارگاه» می‌شود.

آخرین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که از میان این فعالیت‌ها، کارگاه‌های «گاوداری صنعتی» در سال 1401 بالاترین سهم را میان سایر کارگاه‌های کشاورزی کل کشور داشته‌اند. کمترین سهم نیز متعلق به «کشتارگاه‌های دام و طیور» بوده است.

شواهد آماری حاکی از آن است که در سال گذشته، تعداد کارگاه‌های کشاورزی در مناطق روستایی بیشتر از 3 برابر مناطق شهری بوده است.

بالاترین سهم کارگاه‌های کشاورزی در سال 1401 به نام گاوداری‌های صنعتی

جدیدترین گزارش مرکز آمار از «طرح بهنگام‌سازی چارچوب کارگاه‌های کشاورزی کشور» نشان می‌دهد که در سال 1401 «گاوداری‌های صنعتی» 29.28 درصد از کارگاه‌های کشاورزی کل کشور را تشکیل داده بودند. به بیان دیگر، از هر 10 هزار کارگاه کشاورزی در سال گذشته، 2 هزار و 928 مورد گاوداری بوده است. این مراکز بالاترین سهم را میان کارگاه‌های کشاورزی کل کشور در سال گذشته به خود اختصاص داده‌بودند.

در رتبه دوم، «کشت گلخانه‌ای»‌ قرار گرفته‌ است که سهم آن‌ از کل کارگاه‌های کشاورزی 25.74 درصد بوده است. در مقابل، کمترین سهم به ترتیب برای «کشتارگاه‌های دام و طیور» و «پرورش قارچ خوراکی» بوده است.

020824

71 هزار و 440 کارگاه کشاورزی در مناطق روستایی طی سال 1401

بر اساس داده‌های مرکز آمار، در سال گذشته مجموعا 92 هزار و 630 کارگاه کشاورزی در کشور مشغول به کار بوده که 21 هزار و 190 واحد آن در مناطق شهری وجود داشته است. تعداد کارگاه‌های کشاورزی فعال در مناطق روستایی نیز 3.3 برابر این عدد بوده است. این ارقام مربوط به کل کارگاه‌های کشاورزی است. تعداد از یک از انواع 5 گانه این کارگاه‌ها نیز به تفکیک مناطق شهری و روستایی ارائه شده است.

بر اساس این اطلاعات، در سال گذشته بیش از 19 هزار و 800 گاوداری صنعتی در روستاها و بیش از 7 هزار و 300 گاوداری در مناطق شهری موجود بوده است. به طور کلی، تعداد کارگاه‌های کشاورزی در روستاها بیش‌تر از شهرها بوده و این رویه تنها در «کشتارگاه‌های دام و طیور» معکوس شده است.

020824

توزیع استانی کارگاه‌های کشاورزی در کشور

در میان استان‌های کشور، اصفهان بالاترین تعداد کارگاه‌های کشاورزی را در سال 1401 در خود جای داده است. مجموع انواع این کارگاه‌ها در استان اصفهان به 10 هار و 708 واحد می‌رسد. تهران با 7 هزار و 670 کارگاه کشاورزی در رتبه دوم قرار گرفته است. مازندران و خراسان رضوی نیز در رتبه‌های سوم و چهارم قرار گرفته‌اند.

در سوی دیگر طیف‌ استان کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته که با ثبت 580 واحد، کمترین تعداد کارگاه‌های کشاورزی کشور را در خود جای داده است. خراسان شمالی و ایلام نیز در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

020824