به گزارش اکوایران، بر اساس اصلاحیه لایحه بودجه ۱۴۰۳ که اخیرا در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید؛ دولت تصمیماتی را برای اخذ مالیات از واحدهای مسکونی گرفته است.

بر اساس این لایحه مالکان زمین‌های با کاربری مسکونی، اداری و تجاری، باغ ویلاهای مجاز و واحدهای مسکونی که ارزشی بالای ۳۵ میلیارد تومان داشته باشد موظفند سالانه ۲ هزارم مازاد ارزش زمین خود را مالیات پرداخت کنند.

تغییرات مالیاتی اصلاحیه لایحه بودجه ۱۴۰۳

برای بررسی بهتر این قانون ابتدا باید متن صریح آن را مورد ارزیابی قرار داد. بر این اساس بند «ژ» تبصره ۶ لایحه بودجه امسال عنوان کرده است: «زمین‌های فاقد اعیانی دارای کاربری مسکونی، اداری و تجاری، باغ ویلاهای مجاز (با احتساب عرصه و اعیان) و واحدهای مسکونی که ارزش آن‌ها  بیش از سیصد و پنجاه میلیارد ریال باشد، مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات به میزان دو در هزار می‌شوند. این مالیات بر عهده شخصی است که در ابتدای سال مالک املاک فوق بوده است.»

با توجه به این قانون می‌توان گفت اگر زمینی با کاربری‌های گفته شده ارزشی معادل ۴۰ میلیارد تومان داشته باشد؛ مالک ابتدای سال این زمین، باید ۲ هزارم مازاد این مبلغ از ۳۵ میلیارد تومان را مالیات بدهد. به عبارتی این زمین تا ارزش ۳۵ میلیارد تومان معاف از مالیات است اما به ازای ۵ میلیارد تومان اضافه مشمول مالیات می‌شود. در این صورت مالک این زمین باید سالانه ۲ هزارمِ ۵ میلیارد تومان را که مبلغی معادل ۱۰ میلیون تومان است مالیات بپردازد.

رقم معافیت مالیاتی گفته شده در این قانون ۳۵ میلیارد تومان عنوان شده که نسبت به نسخه اولیه لایحه بودجه با ۱۰ میلیارد تومان افزایش مواجه شده است. در نسخه اولیه لایحه بودجه ۱۴۰۳، مبلغ معافیت برای موضوعات گفته شده ۲۵ میلیارد تومان بوده که با این افزایش می‌توان متوجه شد دولت از بخشی از درآمد مالیاتی خود عقب‌نشینی کرده است.

همچنین در ادامه این تبصره گفته شده : «واحدها مسکونی و باغ ویلاهای در حال ساخت مشمول این مالیات نمی‌باشند. باغ ویلاهای غیرمجاز تا زمان دریافت پروانه ساخت یا اجرای حکم کمیسیون‌های ماده ۹۹ یا ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها حسب مورد مشمول جریمه‌ای معادل دو برابر مالیات باغ ویلاهای مجاز می‌باشند. جریمه‌های دریافتی حسب مورد به شهرداری یا دهیاری محل باغ ویلا اختصاص می‌یابد.»

برای دریافت این قانون، به مثال اول رجوع کنید. در حالتی که ارزش یک باغ ویلا مجاز ۴۰ میلیارد تومان باشد مالک این ویلا موظف است سالانه ۱۰ میلیون تومان مالیات پرداخت کند. حال اگر باغ ویلای این مالک غیر مجاز باشد باید تا زمان دریافت پروانه ساخت و یا اجرای احکام کمیسیون ماده ۹۹  و ۱۰۰ جریمه‌ای معادل دو برابر مالیات باغ ویلای مجاز یعنی ۲۰ میلیون تومان بپردازد.