اما با پایان یافتن همه‌گیری و رشد اقتصادی که آمارهای دولتی از آن حکایت می‌کنند، فعالیت در این بازار هم بهبود نسبی را تجربه کرده است.

به گفته حمیدرضا پیش بهار پژوهشگر آکادمی سامان، در یک سال اخیر به مدد رشد اندک فعالیت‌های ساختمانی بازار فعالان این صنف با رشد همراه شده است.

۲۰ درصد محصولاتی که در این صنف به فروش می‌رسد، مستقیما وارداتی و به گفته پژوهشگر آکادمی سامان، ۸۰ درصد محصولات این بازار تولید داخل هستند، اما نوسانات نرخ ارز به طور غیرمستقیم روی محصولات تولید داخل هم اثرگذار بوده چون بخش عمده‌ای از مواد اولیه برای تولید این محصولات وارداتی است.

بررسی‌های میدانی آکادمی سامان، از متوسط تورم ۷۳ درصدی محصولات عرضه شده در این صنف حکایت دارد که به گفته پیش‌بهار مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر این تورم افزایش قیمت دلار در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۱ بوده که به طور مشخص در یک سال اخیر بر قیمت تمام شده محصولات خود را نشان داده است.

پژوهشگر آکادمی سامان می‌گوید: متوسط تورم کالاها در این بازار از تورم عمومی بالاتر است اما باید توجه داشت که افزایش قیمت نمی‌تواند مانعی برای خرید کالاهای این بازار باشد چرا که فعالیت‌های ساختمانی به دلیل افزایش قیمت این محصولات متوقف نمی‌شود.

افزایش بازسازی خانه‌ها عامل دیگری است که بر بازار ابراز و یراق اثرگذار بوده.

آکادمی سامان در بررسی‌های خود شاخص مدیران خرید را برای بخش خرد اقتصاد هم تعریف کرده. فعالان صنف ابزار و یراق پیش‌بینی کرده‌اند که در آینده وضعیت بازارشان با ثبات و حتی بهبود روبه‌رو شود.

به گفته پژوهشگر آکادمی سامان، میانگین شاخص شامخ انتظاری این صنف عدد ۵۷.۸ را ثبت کرده که به معنی آن است که فعالان این صنف انتظار بهبود و ثبات بازار را دارند.

آکادمی بانک سامان به منظور به دست آمدن نمایی از شرایط و حال و روز بخش خرد اقتصاد کشور که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد اقدام به بررسی کسب و کار صنوف مختلف در سطح شهر تهران کرده. نمونه‌ها در این پیمایش‌ها از صنوف مختلف به صورت تصادفی انتخاب شده‌اند و البته محدوده شعب بانک سامان در انتخاب نمونه‌ها مدنظر قرار داشته است.

قسمت ششم برنامه «دیده‌بان» را از دست ندهید.