به گزارش اکو ایران، حراج اوراق بدهی دولتی به مرحله بیست و یکم رسید. در این حراج دولت است که اوراق بدهی می فروشد و خریداران بانک ها و نهادهای تامین سرمایه هستند. 

به عبارت دیگر بازار پول و بازار سرمایه دو مشتری ثابت اوراق دولتند که البته در سومین هفته پاییز سه اتفاق مهم را در این بازار رقم زده اند.

نخست؛ رکورد کمترین خرید از دولت

در هفته منتهی به 19 مهر ماه، بیست و یکمین مرحله فروش اوراق بدهی دولتی در بازار اولیه سال جاری برگزار شده و درآن مجموعا 10 میلیارد تومان به درآمد دولت افزوده شد.

نکته ای که البته در ادامه فروش هفته های اخیر این بازار رقم خورده است. مرور آمارها در سه هفته ای که از پاییز گذشته نشان می دهد در این مدت مجموعا فروش اوراق از 300 میلیارد تومان کمتر بوده و به عبارت دیگر کمتر از 100 میلیارد تومان در هر هفته.

این در حالی است که تا پیش از فرارسیدن خزان 1401، ارزش هفتگی فروش اوراق بدهی دولتی برابر با 2 هزار و 810 میلیارد تومان بوده است.

این در حالی است که در این بازار  نرخ سود موزون فروش اوراق سیری صعودی داشته و به رکوردهای بالایی رسیده است.

اوراق بدهی دولتی

دوم؛ رکوردزنی نرخ سود موزون در بازار اولیه اوراق بدهی دولتی

طبق داده هایی که هر هفته بانک مرکزی از وضعیت اوراق بدهی دولتی فروش رفته در بازار منتشر می کند مشاهده می شود نرخ سود اوراق عرضه شده در این بازار ها دامنه بالایی دارد. نرخ سودی که از مرز 21.8 درصد تا 22.29 درصد ثبت می شوند. اتفاق مهم در بازار اولیه پاییز آن بوده که نرخ سود موزون خرید اوراق از دولت در مرحله بیستم و بیست و یکم برابر با 22.29 درصد بوده و در بالاترین سطح سال جاری قرار گرفته است. به عبارت دیگر درست در هفته هایی که فروش اوراق بدهی دولتی در کمترین سطح سال بوده، نرخ سود موزون بالاترین رقم را در این مقطع ثبت کرده است.

سومین اتفاق مهم تفکیک خرید مشتریان در این سه هفته است.

سوم؛ هفته صفر بانک ها در بازار اولیه اوراق بدهی 

به طور کلی اوراق دولتی یا در بازار پول فروخته می شود یا در بازار سرمایه. بررسی های آماری در این هفته ها نشان می دهد آنچه فروخته شده تنها در بازار سرمایه بوده و نقش بانک ها در خرید اوراق بدهی دولتی صفر بوده است.

به عبارت دیگر در هفته بیست و یکم همانند دو هفته قبل خود، بورسیها تمام اوراق را از دولت خریداری کرده اند و بانک ها هیچ مشارکتی را در بازار نداشته اند.

در توضیح این سه اتفاق به طور کلی دو موضوع مطرح می شود. نخست اوراق سررسید بالا که نرخ سود بیشتری دارند کمتر مطابق طبع کوتاه مدت بانک ها هستند و به همین خاطر بانک ها مشارکتشان را تقلیل داده اند. دوم وضعیت نرخ ارز در هفته های اخیر است. برخی کارشناسان معتقدند در شرایطی که نرخ ارز نوسان می کند و این نوسان شدت گرفته ارزیابی فعالان بازار اولیه از بازدهی اوراق نیز تغییر کرده و منجر به آن می شود خریداران در خرید از دولت دست نگه دارند.

اوراق بدهی دولتی