به گزارش اکوایران، سکوت بازار از سمت نرخ سود اتفاق می‌افتد. زمانی که نرخ سود ثابت باشد، به نوعی سیاست‌گذار تصمیم بر کنترل روند در بازارهای بین بانکی داشته است. ثبات نرخ‌های سود در بازارهای مالی چند هفته گذشته نشان می‌دهد ضمن عملکرد بالای بسط پول در بازارها، اما نرخ سود در این معاملات تغییر چندانی نداشته است.

برخی داده‌های آماری اعلام‌شده نیز مهمترین دلیل تزریق بالای پول در برخی بازارها را کسری نقدینگی در نظام بانکی عنوان کرده‌اند.

به طور کلی روند معاملات در سه بازار مهم آغازش از تامین کسری بودجه دولت است. دولت برای بالا بردن درآمد خود در هر سال می‌تواند به مشتریان اوراق بدهی دولتی فروخته و با این عمل کسری بودجه خود را تامین کند.

برخی این روش را مسیری غیر تورمی برای دولت برمی‌شمرند؛ اما نکته مهم تداوم بازی اوراق بدهی دولتی در بازارهای دیگر است. 

از مهمترین مشتریان اوراق بدهی دولتی در بازار اولیه، بانک‌ها هستند. این نهادهای مالی می‌تواند با وثیقه اوراق نزد بانک مرکزی استقراض پول در بازار باز کنند. ماجرای کسری بانکی از اینجا جدی‌تر می‌شود. بررسی‌های آماری از دو بازار باز و بازار بین بانکی نشان می‌دهد در هفته‌های اخیر، تزریق پول در بازار باز به اوج خود رسیده و حتی برخی شنیده‌ها نشان از رشد اضافه‌برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی دارد، اما نرخ سود همچنان ثابت باقی مانده است؛ ثباتی که به باور برخی تحلیلگران می‌تواند عمده آن دستوری باشد.

نرخ سود

در همین رابطه به گزارش اکوایران به نقل از اقتصادنیوز، در بازارهای مالی هفتگی در کشور سه بازار به صورت ماهانه برگزار شده و در آن‌ها روند تغییرات نرخ سود مورد ارزیابی قرار گرفته است. بررسی شاخص‌ها در این بازارها نشان می‌دهد تقریبا وضعیت سکون بازارها ادامه‌دار بوده است.

ثبت ششمین صفر در بازار اولیه اوراق بدهی

در بازار اولیه اوراق بدهی دولتی در کشور عمدتا دولت به دنبال درآمدزایی خود از مسیر غیرتورمی است. هرچه درآمد دولت از این مسیر بالاتر باشد احتمال برداشت از تنخواه بانک مرکزی نیز پایین‌تر بوده و در نهایت افزایش پایه پولی و در ادامه رشد تورم در کشور کمتر خواهد شد. این در حالی است که در هفته اخیر دولت هیچ اوراقی را در بازار اولیه نفروخته است.

بررسی ویژگی اوراق عرضه‌شده در این بازار نشان می‌دهد نرخ سود اوراق در مرز بالایی قرار داشته اما باز هم مشارکتی از سوی مشتریان به ثبت نرسیده است. در هفته‌های اخیر دو دسته اوراق در بازار اولیه عرضه می‌شود که در آن‌ها نرخ سود برابر با 23.75 درصد و 23.95 درصد قرار داشته است.

روند نرخ سود در این بازار نشان می‌دهد این شاخص اکنون در بالاترین میزان خود در هفته‌های بازار اولیه قرار داشته اما هنوز مشارکت مشتریان در این بازار پایین است. 

مهم‌ترین مشتریان در این بازار بانک‌ها و بورسی‌ها بوده‌اند. نهادهای مالی در این بازار اوراق از دولت خریداری کرده و با وثیقه این اوراق از بانک مرکزی استقراض پول می‌کنند.

در هفته‌های اخیر این استقراض سمتی صعودی پیدا کرده است.

رکوردزنی استقراض نقدینگی در بازار باز

سطح عملیات بازار باز برابر با 110 همت در هفته نخست بهمن‌ امسال به ثبت رسیده است. بانک‌ها با وثیقه اوراق نزد بانک مرکزی به استقراض نقدینگی از این نهاد می‌پردازند. در همین رابطه تزریق پول در بازار باز به بیشترین سطح خود از ابتدای شکل‌گیری این بازار تاکنون رسیده که البته نرخ سود روندی مشابه را ثبت نکرده است. 

در همین رابطه نرخ سود در بازار باز برابر با 21 درصد ثبت شده و همچنان در ادامه هفته‌های قبل ثابت بوده است.

این ثبات در نرخ سود در نهایت به روند بی حرکت نرخ بهره بین بانکی منجر شده است.

افزایش‌های جزئی در نرخ سود بین بانکی

نرخ بهره بین بانکی در هفته‌های متوالی در مرز ثابتی قرار داشته است. این نرخ در بازار شبانه و در اثر بده و بستان بانک‌ها با همدیگر بدست می‌آید. دامنه نرخ سود در این بازار از 14 تا 22 درصد بوده که البته از سوی بانک مرکزی تعیین می‌شود.

در همین رابطه نرخ بهره بین بانکی در هفته نخست بهمن برابر با 21.05 درصد به ثبت رسیده و از هفته قبل خود تقریبا 0.01 واحد درصد بیشتر شده است.