بررسی نرخ سود در میانه تابستان نشان میدهد دمای این شاخص در اکثر بازارهای مالی کشور کاهش پیدا کرده است. درهمین رابطه طبق بررسی های آماری نرخ سود بین بانکی و بازار باز به کانال 20 درصدبرگشته و اوراق بدهی دولتی نیز افتی 0.4 واحد درصدی را به ثبت رسانده است. 

یک سر اتفاقات بورس همواره به نرخ سودها برمی‌گردد. در این هفته ها که بورس در پی افت شاخص خود  اشکال را در رشد نرخ بهره می دید خواهان نظارت بانک مرکزی در کنترل رشد فزاینده این متغیر شد. بانک مرکزی هم با واکنشی دفعه ای، نرخ را کنترل کرده و این موضوع اثرات جانبی مهمی را در سایر بازارهای مالی گذاشت.

به گزارش اکو ایران به نقل از اقتصادنیوز، روند نرخ سود در دومین هفته مرداد ماه مسیری نزولی را در تمام بازارها به ثبت رسانده است. آمارها نشان می دهند مهم ترین کاهش ها در بازار بین بانکی و بازار اولیه اوراق بدهی دولتی به ثبت رسیده است.

کاهش نرخ سود اوراق بدهی دولتی در هفته دوم مرداد

نرخ سود اوراق بدهی دولتی در هفته دوم مرداد ماه کاهش پیدا کرد. در این بازار بانک ها و بورسی ها از دولت اوراق خریداری کرده و از این جهت میتوانند در درامدزایی غیر تورمی دولت سهیم باشند.

بررسی آمار خرید و فروش اوراق در این هفته نشان می دهد غالب اوراق خریداری شده در این هفته توسط بانکی ها بوده که به اراد 106 تعلق داشته است. این اراد نرخ سود 21.5 درصدی داشته و همین موضوع موجب افت نرخ سود موزون در این بازار شده است. نرخ سود موزون اوراق بدهی دولتی در این هفته برابر با 21.54 درصد شده و از هفته قبل در حدود 0.4 واحد درصد کمتر شده است.

نرخ سود

کاهش نرخ سود اوراق در بازار ثانویه سررسید یک ساله

با هدف نقدشوندگی، اوراق بدهی خریداری شده در بازار اولیه در بازار ثانویه مورد معامله قرار می گیرند. از نظر برخی اقتصاددانان نرخ سود در این بازار از اهمیت بالایی برخوردار است.

در همین خصوص، نرخ سود اوراق با سررسید یک ساله در هفته های اخیر روندی نزولی داشته ودر مقابل در سایر سررسید ها وضعیت نرخ سود صعودی بوده است. در همین رابطه نرخ سود با تاریخ سررسید یک ساله به نزدیکی مرز 21 درصد رسیده و این شاخص در سررسید دوساله در یک روندی صعودی فراتر از مرز 23 درصد قرار گرفت. در اوراق با تاریخ سررسید سه ساله نیز این روند صعودی بوده و به مرز 24 درصد رسید.

کاهش نرخ سود در بازار باز در هفته دوم مرداد

یکی دیگر از بازارهایی که اوراق بدهی در ان خرید و فروش می شود بازار باز است. در این بازار بانک مرکزی اوراق از بانک ها خریداری کرده و به نوعی با سررسید یک هفته ای به این نهادهای مالی قرض دهی می کند. نرخ سود در این بازار از اهمیت بالایی برخوردار بوده که در هفته اخیر با کاهشی 1.5 واحد درصدی مواجه شده است.

این رقم از 21.5 درصد در هفته دوم مرداد ماه به کف 20 درصد تنزل پیدا کرد. کاهشی که به نوعی در راستای کنترل نرخ بهره در کشور بوده است.

افت قابل توجه نرخ سود بین بانکی در هفته دوم مرداد ماه

نرخ بهره در بازار شبانه یا بازار بین بانکی کشف می شود. این نرخ به صورت موزون از استقراض بانک های داری کسری از بانک های دارای مازاد محاسبه می شود که همواره در دامنه 14 تا 22 درصد قرار دارند.

در هفته اخیر با تغییر سیاست بانک مرکزی مبنی بر کنترل نرخ بهره این شاخص به گفته برخی کارشناسان به صورت دستوری از سوی بانک مرکزی، به کانال 20 درصد برگشته و با 0.5 واحد درصد افت نسبت به هفته قبل به 20.64 درصد رسیده است. این کاهش مبنی بر جلوگیری از افت شاخص بورس بوده و افتی قابل ملاحظه را ثبت کرد.

نرخ سود