به گزارش اکوایران، نرخ بهره بین بانکی افسار گسیخته تر از قبل شده و پرش های بی سابقه ای را در بازار رقم زده است. شاخص مهم اقتصاد که به نوعی علامتی از تورم و کنترل آن در کشور محسوب می شود در این ماه های زمستانی امسال جهش هایی را ثبت کرده که در سال های اخیر بی سابقه بوده است. اتفاقی که البته عمدتا از ناحیه سیاست های بانک مرکزی شکل گرفته است. بانک مرکزی به منظور بهبود اوضاع تورمی تصمیم در سروسامان دادن اوضاع بانکی کشور گرفته و طی آن از مهم ترین ابزار خود یعنی نرخ سود بهره جسته است. در راستای همین اتفاق نرخ بهره بین بانکی در کشور به رکورد بی سابقه رسیده و اکنون در بالاترین سطح خود قرارگرفته است.

نرخ سود

رکوردزنی نرخ بهره بین بانکی هفته سوم اسفند

در هفته منتهی به 17 اسفندماه امسال، نرخ بهره بین بانکی در کشور برابر با 23.14 درصد شده و از هفته قبل خود تقریبا 0.05 واحد درصد بیشتر شده است.

مسیری که این شاخص کلیدی اقتصاد ایران در هفته های گذشته پیموده اکیدا صعودی بوده و هر هفته با افزایشی قابل تامل مواجه شده است. بررسی ها نشان می دهد این سومین هفته ای است که نرخ بهره بین بانکی به رکورد هفت ساله خود می رسد. در ابتدای اسفند نخستین بار این رکورد ثبت شده و همچنان هفته به هفته این رکوردزنی تمدید شده است. این در حالی است که البته بانک مرکزی در هفته اخیر تزریق بالایی را در بازار شبانه هفته اخیر رقم زده بود.

در بازار شبانه به طور کلی بانک هایی که نقدینگی مازاد دارند می توانند به بانک هایی که با مشکل کسری نقدینگی روبرو هستند، پول قرض دهند. استقراض پول در این بازار حامل نرخ سودی است که دامنه آن در بازه تعیین شده از سوی بانک مرکزی قرار دارد. این نهاد در هفته های اخیر، دامنه نرخ سود بده بستان در این معاملات را که در به مدت سه سال بازه 14 تا 22 درصد قرار داشت رشد داده و اکنون به 17 تا 24 درصد رسانده است.

طبق قواعد این بازار، افزایش کوریدور نرخ سود در این معاملات تبعا موجب می شود تا نرخ سود بده بستان میان بانک ها افزایش پیدا کرده و در نهایت بانک ها با محدودیت های بیشتری اقدام به قرض پول از بانک های دارای مازاد کنند. با این که این موضوع موجب می شود استقراض بانک ها محدود تر شده و در ادامه مانع از رشد تورم درکشور شود، اما برخی این اقدام را کافی نمی دانند. چرا که کسری نقدینگی بانک های مقروض همچنان در سطح بالایی قرار داشته و به اصطلاح اقتصادی آن پایدار است.

نرخ سود