به گزارش اکوایران، بانک مرکزی آمار و ارقام هفتگی نرخ بهره بین بانکی مربوط به هفته منتهی به 30 فروردین سال 1402 را منتشر کرد.

طبق گزارش جدید بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی که در هفته منتهی به 23 فروردین افتی جزئی پیدا کرده بود، با افزایشی 0.06 واحد درصدی به رکورد تازه 23.49 درصد رسیده و به سقف کریدور نزدیک تر شد.

این روند صعودی نرخ بهره بین بانکی از بهمن ماه سال گذشته آغاز شده بود و بانک مرکزی در واکنش به این افزایش، کریدور این نرخ را که پیش از این از ۱۴ تا ۲۲ درصد بود به ۱۷ تا ۲۴ درصد افزایش داد. اما اکنون آمار ها حاکی از آن است که این شاخص مهم دوباره به سقف جدید خود نزدیک تر می شود. از آنجایی که این نرخ متناسب باعرضه و تقاضا تعیین می شود، این بالا بودن نرخ بهره بین‌بانکی نشان‌دهنده تشدید کسری منابع در بازار بین بانکی است. 

منظور از بازار بین‌بانکی یا بازارشبانه، بازاری است که در آن بانک‌هایی که در مراودات روزمره خود دچار کسری منابع می شوند،  از بانک‌های دارای منابع مازاد یا بانک مرکزی، براساس یک نرخ مشخص استقراض می‌کنند. اکنون نرخ سود در این معاملات در بازه 17 تا 24 درصد قرار دارد. دو کف و سقفی که در اختیار بانک مرکزی است ودر صورتی که بانکی نتواند با نرخ های پایین تری از سایر بانک ها استقراض کند می تواند با این نرخ از بانک مرکزی استقراض کند .به عبارتی دیگر، بالاترین نرخ سود بده بستان دراین معاملات متعلق به بانک مرکزی است. 

نرخ سود

تشدید کسری منابع در بازار بین بانکی

در همین راستا هرچند میزان تزریق پول در بازار شبانه هنوز منتشر نشده، اما آمار مربوط به هفته منتهی به 23 فروردین نشان می دهد که تزریق بانک مرکزی در بازار شبانه به شیوه اعتبارات قاعده‌مند (دریافت اعتبار با وثیقه از بانک مرکزی)، برابر با 80 هزار و 410 میلیارد تومان بوده که بی سابقه ترین سطح عملیات بازار شبانه در سال های اخیر بوده است. 

همانطور که  پیشتر به آن اشاره شد بالاترین نرخ سود دراین معاملات به بانک مرکزی تعلق دارد پس چرا بانک ها حاضر به متحمل شدن چنین هزینه ای هستند؟ تحلیلگران معتقدند که نزدیک تر شدن نرخ بهره بین بانکی به سقف کریدور و افزایش پول پاشی بانک مرکزی در بازار شبانه می تواند بیانگر افزایش تقاضای بانک‌ها برای منابع مالی و تداوم بحران در وضعیت مالی بانک ها باشد که بانک مرکزی را به بازیگری فعال در بازار شبانه تبدیل کرده است. به عبارت دیگر کسری منابع در بازار بین باتکی همچنان به شدت ادامه دارد.