به گزارش اکو ایران، در عملیات بازار باز روند تزریق پول صعودی شده است. اقدامی که به نوعی در نتیجه سیاست کاهشی نرخ بهره بوده و اکنون در دومین هفته این هدف گذاری قرار دارد.

در بازار باز بانک ها از بانک مرکزی استقراض میان مدت کرده  و این نهاد نیز متناسب با اهداف و برنامه های تعیینی خود پاسخگوی نیاز بانک هاست. بازار شبانه نیز همسو با این معاملات به هدف بهبود نقدینگی بانک ها پرداخته و سعی می کند تا سیاست های خود را محقق کند. در همین رابطه در بازار باز، تزریق نقدینگی بانک مرکزی ارتقا پیدا کرده و متناسب باآن خالص عملکرد این نهاد نیز افزایشی شد.

بازار باز

رشد خالص عملکرد بانک مرکزی در بانک ها

اساس معاملات بانک مرکزی در این بازار با بده بستان اوراق بدهی میان طرفین صورت می گیرد. یعنی بانک ها هر میزان استقراض را باید درتاریخ سررسید هفت روزه و با نرخ سود معلوم دوباره به بانک مرکزی برگردانند. این نرخ در هفته های اخیربرابر با 20 درصد بوده است.

آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد در هفته سوم مرداد ماه این نهاد در حدود 70 همت نقدینگی در بانک ها تزریق کرده و متناسب با عملیات هفته قبل، در حدود 65 هزار و 190 میلیارد تومان را نیز از بانک ها جمع آوری کرد. 

در نهایت محاسبه می شود در هفته سوم مرداد ماه خالص عملکرد بانک مرکزی در نهادهای مالی برابر با 4 هزار و 790 میلیارد تومان بوده که هم سکو با هفته قبل در صدر مقاطع هفتگی سال جاری قرار گرفته است.

رشد این شاخص علامتی از روند انبساطی بانک مرکزی در هفته های جاری در جهت کاهش نرخ سود بین بانکی بوده است. در کنار این معاملات در بازار شبانه نیز بانک مرکزی تزریق در بازار را ارتقا داده است.

سطح بالای بسط پول در اعتبارات قاعده مند بازار شبانه

در بازار شبانه بانک های دارای کسری از بانک های داری مازاد اقدام به قرض پول می کنند. این معاملات تاریخ سررسید کوتاه مدت داشته و نرخ سود آن در بازه 14 تا 22 درصد قرار دارد. مداخله بانک مرکزی در این بازار در سقف نرخ سود بوده که  به آن اعتبارات قاعده مند نیز می گویند. بررسی معاملات نشان می دهد بانک مرکزی در راستای کاهش نرخ بهره بسط پول در این بازار را ارتقا داده و در سطح  16 هزار میلیارد تومان قرار داده است. به عبارت دیگر در این معاملات همچنان تزریق پول در سطح بالایی بوده که از جهت رشد عرضه پول می تواند علامت مهمی از روند کاهشی نرخ بهره باشد.

بازار باز