به گزارش اکو ایران، بانک مرکزی در دو هفته اخیر تزریق نقدینگی در بانک ها را رشد داده است. این نهاد هر هفته در دوبازار وضعیت تزریق پول در بانک ها را از دو بازار مدیریت می کند. در بازار باز ماهیت معاملات بلند مدت بوده و در مقابل ماهیت دادو ستد بانک ها در بازار شبانه کوتاه مدت است. تفاوت دیگر این دوبازاردر عملکرد بانک مرکزی است. در بازار باز، بانک مرکزی با هر میزان از نیاز بانک ها که صلاح بداند موافقت می کند. این در حالی است که در بازار شبانه ماهیت منفعل دارد. در همین خصوص داده های آماری بازار باز در هفته های اخیر نشان می دهد تزریق پول در بازار باز صعودی شده است.

بازار باز

رشد بیست همتی تزریق پول در هفته های اخیر

در هفته منتهی به دوم اردیبهشت ماه امسال، حراج بازار باز به مرحله چهارم خود رسیده است. در این بازار بانک ها اوراق خود را به بانک مرکزی عرضه کرده و این نهاد نیز متناسب با صلاحدید خود با میزان دلخواه موافقت می کند. این خرید به منزله تزریق نقدینگی در بازار باز به حساب می آید. در هفته اخیر، تزریق پول در بازار باز برای دومین هفته متوالی برابر با 100 همت به ثبت رسیده است.

این در حالی است که نیاز بانک ها به نقدینگی در بازار برابر با 156 همت بوده  و بانک مرکزی با 64 درصد آن موافقت کرده است. به عبارت دیکر هرچند وضعیت تزریق پول در بازار باز بالا بوده اما نیاز بانک ها از این میزان هم بالاتر بوده است. در مقابل هم بازار شبانه روند نزولی را در هفته نخست دومین ماه سال جاری ثبت کرده است.

افت سی همتی تزریق پول در بازار شبانه

در بازار شبانه تاریخ سررسید معاملات کوتاه مدت تر بوده است. در بازار شبانه بانک مرکزی در بالاترین نرخ سود بازار در بانک ها پول تزریق می کند. در همین رابطه داده های بازار شبانه نشان میدهد در هفته اخیر، حدود 60 همت پول در بانک ها تزریق شده که از هفته قبل خود تقریبا 30 همت کمتر از هفته قبل شده است.

بازار باز