به گزارش اکو ایران، مانده کل سپرده‌های بانک‌ها و مانده کل تسهیلات نسبت به مدت مشابه سال قبل خود به ترتیب رشد  31.5و 35.2 درصدی داشته است.  

بانک مرکزی در جدیدترین گزارش خود به بررسی و وضعیت کل مانده سپرده ها و تسهیلات ریالی و ارزی بانک ها و مؤسسات اعتباری در پایان اسفند ماه سال 1401پرداخته است. این ارزیابی نشان می‌دهد در این مدت نسبت تسهیلات به سپرده‌ها بعد از کسر سپرده قانونی سهم 85.1 درصدی داشته است.

 مانده سپرده‌ها  از مرز 7هزار همت عبور کرد

در آخرین ماه سال گذشته مانده کل سپرده‌های بانک‌ها که در ادبیات اقتصادی به پول تحریری یا بانکی شناخته می‌شود، بالغ بر 7 هزار و 274 هزار میلیارد تومان ثبت شده و در این مدت افزایشی 31.5 درصدی داشته‌ است. این در حالی است که مبلغ سپرده‌ها در پایان بهمن سال گذشته حدود 6 هزار و  878 همت بوده است. در مقابل مانده کل تسهیلات در اسفند سال گذشته بیش از 5 هزار و 583 همت برآورد شده  و نسبت به پایان اسفند سال قبل رشد 35.2 درصدی داشته است. 

جزییات این آمار نشان می‌دهد در آخرین ماه سال گذشته رشد تسهیلات‌دهی بانک ها از سپرده های بانکی سبقت گرفته است. به باور کارشناسان رشد فزاینده تسهیلات دهی بانک ها نسبت سپرده های بانکی منجر به تورم‌زایی می‌شود. زیرا برآیند این موضوع در بلند مدت منجر به نیازمند شدن بانک‌ها به منابع پولی شده و بانک‌ها مجبور به استقراض از بانک مرکزی می شوند. در ادامه این استقراض با چاپ پول بدون پشتوانه پاسخ داده می‌شود و تورم را در پی دارد.

تسهیلات بانکی

رشد 2.1 واحد درصدی نسبت تسهیلات به سپرده‌ها 

مطابق آمار بانک مرکزی، نسبت تسهیلات به سپرده‌ها بعد از کسر سپرده قانونی، با رشد 85.1 درصدی ، نسبت به پایان اسفند سال قبل 2.1 واحد درصد افزایش پیدا کرده است. در پایان اسفند سال گذشته حجم سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی به بیش از 6 هزار و 560 همت رسیده بود در حالیکه این رقم درپایان اسفندسال 1400 بالغ بر 4 هزار و 975 همت بوده است. اتفاقی که خوانش دیگری از رشد بیشتر تسهیلات در پایان سال در مقایسه با سپرده ها بوده است.