به گزارش اکو ایران، بانک مرکزی در هفته اخیر بازار باز دوباره رکورد زنی کرد. در هفته سوم خرداد ماه بانک مرکزی در این معاملات حدودا 150 هزار میلیارد تومان نقدینگی تزریق کرده که از هفته قبل خود نیز بیشتر بوده است.

رکوردشکنی بانک مرکزی در بازار باز 

در عملیات بازار باز بانک ها می توانند اوراق به وثیقه گذاشته و از طریق آن از بانک مرکزی استقراض پول کنند. این بده بستان همراه با نرخ سود و تاریخ سررسیدی  است که از سوی بانک مرکزی به صورت هفتگی تعیین می شود. اتاریخ سررسید معاملات در هفته های متوالی هفت روزه بوده و نرخ سود آن نیز طی یک روند ثابت  در سال جاری برابر با 23 درصد ثبت شده است.

روند ثابت در نرخ سود بازار باز در حالی رقم خورده که تزریق پول در این بازار مرزهای جدیدی را فتح کرده است.  داده های بانک مرکزی نشان میدهد در هفته اخیر تزریق پول در بازار باز برابر با 150 هزار میلیارد تومان بوده و از هفته قبل خود حدودا 2 همت بیشتر شده است. 

طبق داده های آماری این نهاد، در دو هفته اخیر رکورد تزریق پول در بازار باز شکسته شده و سطحی بی سابقه رقم خورده است. در مقابل اما در بازار شبانه روند تزرییق پول مسیری نزولی را در این مقطع سپری کرده است.

بازار باز

روند نزولی عملیات بانک مرکزی در بازار شبانه

در بازار شبانه بانک مرکزی می تواند معاملات کوتاه مدت خود را با بانک ها رقم بزند. در این بازار بانک ها می توانند از همدیگر استقراض پول کنند در حالی که برخلاف بازار باز، تاریخ سررسید معاملات در بازه کوتاه مدت بوده و نرخ سود آن در بازه ای حرکت می کند که بانک مرکز ی آن را در هر مقطع تعیین می کند. این کوریدور از میانه زمستان سال قبل تا کنون از 17 تا 24 درصد شد.

تزریق بانک مرکزی در این معاملات در نرخ سود 24 درصدی صورت گرفته و سطحی معادل با 12 هزار و 100 میلیارد تومان داشته است. مجموع این دو رقم در بازاربین بانکی نشان میدهد در این هفته نهایتا 162 هزار و میلیارد و 100  میلیارد تومان نقدینگی در بانک ها تزریق شده است. سطحی که به مراتب بالا بوده و نشان از کسری بی سابقه نهاد های مالی در این هفته ها دارد.

بازار باز