به گزارش اکو ایران، در آخر بهار، هفته های 150 هزار میلیاردی بانک مرکزی متوقف شد اما همچنان تب بالای پول در بازار بین بانکی به چشم می خورد. حدودا سه سال پیش بانک مرکزی با هدف مدیریت نرخ بهره بین بانکی در کشور و بهبود وضعیت کسری بانک‌ها معاملات بازار باز را راه اندازی کرد. در این عملیات بانک ها می توانند نیازهای میان مدت خود را با وثیقه اوراق نزدبانک مرکزی برطرف کنند. وثیقه ای که در هر هفته با تزریق مقدار معینی پول در بانک ها همراه است. عملیات این بازار در هفته گذشته نشان می دهد تزریق پول در بازار بین بانکی با وجود افت اندک خود اما همچنان در مرز بالایی قرار داشت است.

افت جزئی در تزریق پول بازار باز 

در هفته منتهی به 29 خرداد ماه سال جاری، حجم پولی که بانک مرکزی در بانک ها تزریق کرده برابر با 144 هزار و 50 میلیارد تومان بوده است. این رقم در سه هفته گذشته حدودا برابر با 150 هزار میلیارد تومان به ثبت رسیده بود و اکنون حدودا 3.9 درصد کمتر شده است. تزریق 150 هزار میلیارد تومان در بازار باز اتفاقی است که در تاریخ برگزاری معاملات بین بانکی بی سابقه بوده است. 

هر بار که بانک مرکزی در بازار باز نقدینگی تزریق می کند دوباره آن را در سررسید مشخص شده و با احتساب نرخ سود معلوم از بانک ها جمع‌آوری می کند. به طور کلی تاریخ سررسید معاملات در این بازار یک هفته ای بوده و نرخ سود آن معادل با 23 درصد رقم خورده است. بررسی های آماری این بازار در سال جاری نشان می دهد با وجود تغییرات تزریق پول در این معاملات اما نرخ سود بازار باز از ابتدای سال تاکنون ثابت بوده و تغییری نداشته است.

بازار باز

روند ثابت در نرخ سود به معنای آن است که با وجود رشد تقاضای نقدینگی در بانک ها اما هزینه استقراض در این نهادها نوسانی را تجربه نکرده است. این در حالی است که تزریق پول در ابتدای سال جاری در مرز 90 همت قرار داشته و به مرور حدود 60  همت به صورت هفتگی بر آن افزوده شده است. موضوعی که به عقیده برخی می تواند از مهم ترین مشکلات بازار باز در این هفته ها قلمداد شود چرا که از حیث اقتصادی می تواند تولید مازااد تقاضا در نظام بانکی کشور کند.

افزایش تزریق پول در بازار باز در حالی رقم خورده بود که در هفته های قبل، بسط پول در بازار شبانه تا حد زیادی کم شده بود. در این هفته اما این رقم نیز افزایش پیدا کرده است.

رشد تزریق پول در بازار شبانه

برخلاف بازار باز، بانک مرکزی در بازار شبانه می تواند از طریق اعتبارات قاعده مند تزریق کوتاه مدت پول را در بانک ها به ثبت برساند. در همین رابطه داده های بانک مرکزی نشان می دهد در هفته اخیر، این شاخص به مرز 4 هزار میلیارد تومان رسید است. نرخ سود در این معاملات از بازه 17 تا 24 درصد بوده که بانک مرکزی در نرخ سود سقف در بانک ها پول تزریق می کند. تزریقی که تاریخ سررسید آن کوتاه مدت بوده و نهایتا بازه دوتا سه روزه دارد.

با رشد تزریق پول در بازار باز، بانک مرکزی سعی داشته تا حجم معاملات در بازار شبانه را کاهش داده و در ادامه از پیش روی نرخ بهره بین بانکی در عملیات هفتگی این معاملات جلوگیری کند. چرا که رشد تزریق پول در بازار باز باعث می شود تا کسری بانک ها به طور موقت کمتر شده و با کاهش کمبود نقدینگی در بازار بین بانکی، سطح معاملات و به تبع آن نرخ بهره بین بانکی را کنترل کند. این نرخ در هفته گذشته برابر با 23.46 درصد به ثبت رسیده و در نزدیکی سقف کوریدور قرار داشته است.

بازار باز