به گزارش اکوایران، تازه‌ترین وضعیت تسهیلات و سپرده‌های بانکی از سوی بانک مرکزی منتشر شده که نشان می‌دهد بانک‌ها میزان وام‌دهی خود را افزایش داده‌اند.

بر اساس این گزارش در تیر ماه امسال میزان سپرده‌های بانکی با رشد 28.4 درصدی نسبت به تیر ماه سال گذشته به سطح هفت هزار و 696 همت رسیده است. از سوی دیگر میزان مانده تسهیلات نیز با رشدی فراتر از رشد سپرده‌ها یعنی رشد 35.1 درصدی در سطح پنج هزار و 891 همت رسیده است. به نظر می‌رسد رشد قابل توجه میزان تسهیلات پرداختی ناشی از افزایش پرداخت تسهیلات تکلیفی بوده است.

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در نامه‌ای به محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی خواستار برچیده شدن صف متقاضیان وام قرض‌الحسنه ازدواج تا پایان تابستان سال جاری شده و تاکید کرده همه اختلالات ایجاد شده برای پرداخت وام‌های ازدواج مرتفع شود تا این صف در انتظار وام ازدواج در پایان شهریور به صفر برسد.

در تیر ماه امسال میزان رشد نقطه‌ای سپرده‌ها نسبت به ماه قبل کاهش و در مقابل میزان رشد نقطه‌ای تسهیلات افزایش یافته است. در خرداد ماه امسال میزان رشد نقطه‌ای سپرده‌ها 30.1 درصد و میزان رشد تسهیلات نیز معادل 34.6 درصد بوده است.

photo_5976409033919282452_y

افزایش نسبت تسهیلات به سپرده‌ها در تیر ماه

بر اساس این گزارش با توجه به اینکه میزان رشد تسهیلات از سپرده‌ها فراتر بوده، بنابراین نسبت تسهیلات به سپرده نیز نسبت به ماه قبل افزایش یافته است؛ در نتیجه نسبت تسهیلات پرداختی به سپرده‌ها از 84 درصد در خرداد امسال به 84.8 درصد در تیرماه رسیده است. این نسبت در استان تهران برابر با 93.6 درصد است و در استان کهگیلویه و بویراحمد در بالاترین سطح یعنی 117.9 درصد قرار دارد.

نسبت تسهیلات به سپرده نشان‌دهنده این است که بانک‌ها به نسبت سپرده‌هایی که در یافت می‌کنند چه میزانی تسهیلات پرداخت کرده‌اند. اگر این نسبت بیش از حد بالا باشد بیانگر این است که بانک ها بیشتر از توان خود به اعطای تسهیلات پرداخته‌اند و احتمالا توانایی کافی برای روبه‌رو شدن با نیاز به نقدینگی پیشبینی نشده را ندارند. این پدیده ممکن است منجر به ناترازی بانک و اجبار به استقراض از بانک مرکزی یا سایر بانک‌ها ‌شود.