به گزارش اکوایران، نرخ بهره بین بانکی در سیاست گذاری های اقتصادی، عموما شاخص کلیدی اقتصاد نامیده می شود. برخی مسیر کنترل تورم را از طریق مدیریت نرخ بهره می دانند. این متغیر در هفته اخیر تغییری نداشته است. 

نرخ بهره بین بانکی در بازاری به دست می آید که در آن بانک‌ها به عرضه و تقاضای اعتبارات می‌پردازند. این شاخص به صورت موزون از بده بستان در این معاملات حاصل می شود. 

آرامش شبانه بازار بین بانکی

زمانی‌که یک بانک با کسری نقدینگی مواجه می‌شود با مراجعه به بازار بین بانکی می‌تواند به شکلی کوتاه مدت، از سایر بانک‌ها اعتبار استقراض کند.  

برخی کارشناسان معتقدند نرخ بهره‌ای که در این بازار شکل می‌گیرد، مهم‌ترین عامل اثرگذار در تعیین سایر نرخ بهره‌ها مانند اوراق بهادار دولتی و نرخ سود سپرده هاست. 

بر اساس گزارش‌ها نرخ بهره بازار شبانه در هفته منتهی به 8 شهریور 1402 با رقم 23.57 درصد به ثبت رسیده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که از هفته سوم خرداد که بانک مرکزی عملیات بازار باز را را رونق داده، نوسانات آن کاهش یافته و اکنون در مسیر صعودی قرار گرفته است.

 در هفته های اخیر بانک مرکزی در بازار باز تزریق نقدینگی را شدت بیشتری داده است. معاملات بازار باز ماهیت میان مدت دارد و بانک مرکزی در آن تصمیم گیرنده صرف است. در هفته های اخیر این نهاد با صد درصد نیاز نقدینگی بانک ها موافقت کرده و سطح تزریق پول را ارتقا داده است. 

سیاست گذار اقتصادی در این نهاد، می تواند نیازهای کوتاه مدت در بازار شبانه را نیز مدیریت کند. بازاری که بر خلاف بازار باز، ماهیت معاملات درآن کوتاه مدت تر است.

نرخ سود

نقش منفعلانه بانک مرکزی در بازار شبانه

دامنه نرخ بهره بین بانکی و تغییرات آن همواره از سوی بانک مرکزی تعیین میشود. کوریدوری که از 17 تا 24 درصد در ماه های اخیر اعلام شده است. بانک مرکزی در صورتی که بانک ها نیاز به اعتبارات کوتاه مدت داشته باشند به صورت منفعلانه با نرخ سود 24 درصدی در بانک ها تزریق پول می کند. موضوعی که در اطلاعیه های آماری بانک مرکزی، تزریق اعتبارات قاعده مند گفته می شود. 

تزریق بالای پول در بانک ها در عملیات بازار باز، و استقراض نقدینگی در بازار شبانه را عموما کارشناسان از ناحیه بیشتر شدن کسری نقدینگی در نهادهای مالی می دانند. اما حتی این تزریق نیز، تقاضای پول بانک ها در معاملات بین بانکی را کمتر نکرده است. ثبات کسری منابع در بازاربین بانکی موجب شده تا نرخ بهره نیز مسیر ثابتی را طی کند.

البته هنوز نوساناتی در نرخ بهره شبانه دیده می‌شود که بخشی از آن عادی و به دلیل ماهیت شناور آن در بازار است. برای مثال هفته گذشته نرخ بهره بین بانکی به سقف سه ماهه خود با نرخ 23.59 درصد نزدیک شد ولی در هفته گذشته تنها کاهشی جزئی تجربه کرد که حکایت از ثبات نسبی بازار شبانه در هفته گذشته دارد.