به گزارش اکوایران، در بیست‌ویکمین مرحله از فروش اوراق دولتی که بازهم بدون مشارکت بانک‌ها برگزار شد، کمترین میزان اوراق از ابتدای امسال به فروش رسید.

در راستای عرضه تدریجی اوراق مالی اسلامی دولتی توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی (دولت) در تواترهای هفتگی، مرحله بیست‌ویکم حراج این اوراق در سال 1402 برای فروش به بانک‌ها، موسسات اعتباری غیربانکی و نهادهای مالی (نظیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های تامین سرمایه)، در هفته منتهی به 28 آذر ‌ماه 1402 اجرا شد.

بانک مرکزی طی گزارشی جزئیات بیست‌ویکمین مرحله از اوراق دولتی منتهی به هفته گذشته یعنی 28 آذر ماه را منتشر کرد که از برخی جهت‌ها قابل توجه است.

این گزارش نشان از تکرار غیبت بانک‌ها در این مرحله از عرضه اوراق دارد و مرحله اخیر فروش اوراق بازهم بدون مشارکت بازار پول به کار خود پایان داد.

 برخی از کارشناسان دلیل اصلی غیبت بانک‌ها در حراج‌های اوراق مشارکت در سال 1402 را به مسئله محدودیت نقدینگی در بانک‌ها ارتباط می‌دهند. برخی نیز احتمال می‌دهند که ممکن است جذابیت سرمایه‌گذاری در اوراق قرضه دولتی برای بانک‌ها با افت شدید مواجه شده باشد. البته به دلیل محدودیت دسترسی آماری، امکان بررسی کارشناسانه این دو مسئله هنوز به طور دقیق وجود ندارد. 

photo_2023-12-23_16-01-01

بازار کساد دولت در انتهای پاییز

دولت در بیست‌ویکمین مرحله از عرضه توانسته تنها 300 میلیارد تومان اوراق به فروش برساند که از در مقایسه با مراحل پیشین عرضه رکورددار کمترین میزان فروش از ابتدای سال جاری است.

بر اساس تازه‌ترین گزارش‌ها، دولت در بیست‌ویکمین مرحله از عرضه اوراق بدهی خود که طی هفته گذشته صورت گرفته بیش از 100 همت اوراق عرضه کرده به نظر می‌رسد مشتری چشمگیری نداشته است، به این صورت که پس از دریافت سفارش‌ها از سوی متقاضیان، تنها 300 میلیارد تومان اوراق به صورت نقدی و تنها در بازار سرمایه به فروش رسیده است.

ارزش تقاضای اوراق در بازار سرمایه معادل 300 میلیارد تومان و تنها برای اوراق با نماد «اراد 145» بوده که همین میزان تقاضا به با سود‌ 26.35 درصد مورد پذیرش قرار گرفته است.

طی 20 مرحله حراج اوراق پیشین، دولت توانست 90.3 همت اوراق بفروشد؛ بنابراین با احتساب فروش اوراق در این مرحله و مراحل پیشین، تاکنون در مجموع 90.6 همت از طریق انتشار اوراق نقدی تامین مالی برای دولت ایجاد شده است.

photo_2023-12-23_16-02-28