به گزارش اکوایران و بر اساس داده‌های منتشر شده از بانک مرکزی نرخ سود بازار بین بانکی در هفته منتهی به 2 اسفند سال جاری اعلام شده است. بازار بین بانکی بازاری است که در آن بانک‌های دچار کمبود منابع می‌توانند با پرداخت نرخ بهره، از بانک‌های دارای مازاد منابع به مدت 24 ساعت اعتبار قرض بگیرند. نرخ بهره در این بازار با توجه به ساختار عرضه و تقاضا تعیین شده و در محدوده مشخصی شناور است. 

 نرخ بهره در سقف سه ماهه علی‌رغم تزریق گسترده در بازار

مشاهده می‌شود حدودا از میانه پاییز که بانک مرکزی میزان تامین منابع مورد نیاز بانک‌ها در بازار باز را افزایش داد، نرخ بهره در حدود 23.4 تا 23.6 درصد متناسب با سایر عوامل تعیین کننده در نوسان بوده است. 

با توجه به اینکه تزریق در بازار باز به دلیل تامین بخشی از تقاضای بانک‌ها می‌تواند تاثیر زیادی روی کاهش فشار تقاضا در بازار منابع بین بانکی باشد، انتظار داریم با افزایش  تزریق در بازار باز توسط بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی کاهش پیدا کند. 

آمارها نشان می‌دهد در هفته‌های اخیر، اجرای عملیات بازار باز توسط بانک مرکزی با گستردگی زیادی همراه بوده است. علاوه بر آن اعتباردهی قاعده‌مند بانک مرکزی که با نرخ 24 درصد انجام می‌شود نیز در هفته‌های اخیر در حجم قابل توجهی رقم خورده است. به همین دلیل ابتدا اینطور بنظر می‌رسد که نرخ بهره احتمالا با کاهش مواجه شده باشد این درحالیست که در هفته گذشته، نرخ بهره به سقف سه ماهه خود رسیده است. 

1402120304

کارشناسان عنوان می‌کنند با توجه به تنگنای نقدینگی در شبکه بانکی و تشدید شدن آن با نزدیک شدن به انتهای سال، گسترده‌تر شدن دخالت بانک مرکزی در بازار بین بانکی و فشار بازار برای افزایش نرخ بهره، امری دور از ذهن نیست. به زعم برخی، رسیدن نرخ بهره به سقف سه ماهه خود علی‌رغم تزریق گسترده در بازار باز و اعتباردهی قاعده‌مند، عمدتا تحت تاثیر نزدیک شدن به پایان سال و بیشتر نمایان شدن ناترازی‌ها در شبکه بانکی ایران است.