به گزارش اکوایران، نرخ بهره بین بانکی در هفته اخیر از مرز 23.5 درصد عبور کرد. این درحالیست که میزان تامین اعتبار بانک‌ها در عملیات بازار باز در یکی از بالاترین سطوح در سال جاری قرار دارد. به طور کلی با افزایش تزریق اعتبار در بازار باز انتظار کاهش نرخ بهره می‌رود درحالیکه در هفته گذشته نرخ بهره افزایشی بوده است.

برخی از کارشناسان این موضوع را به عنوان سیگنالی از افزایش نیاز شبکه بانکی به منابع نقد در مقایسه با ابتدای سال تفسیر می‌کنند. 

نرخ بهره بازار شبانه (بین بانکی) در هفته گذشته

بازار بین بانکی سازوکاری است که در آن بانک‌ها می‌توانند به تبادل منابع مالی میان یکدیگر بپردازند. به همین ترتیب بانک‌هایی که دارای منابع مالی هستند می‌توانند به بانک‌هایی که دچار کسری منابع هستند، به مدت 24 ساعت اعتبار قرض دهند. نرخ بهره‌ای که برای استقراض در بازار بین بانکی تعیین می‌شود، از طریق فشار میزان عرضه و تقاضا منابع میان بانک‌ها به دست می‌آید.

گزارش‌های بانک مرکزی حاکی از آن است که نرخ بهره بین بانکی یا اصطلاحا بازار شبانه، در هفته منتهی به 5 بهمن 23.53 درصد به ثبت رسیده است.

1402110701

عبور نرخ بهره از کانال 23.5 درصد

مقایسه نرخ بهره در اولین هفته بهمن در مقایسه با هفته آخر دی ماه حاکی از افزایش 0.04 درصدی نرخ بهره هستند. به همین ترتیب این نرخ که به مدت 3 هفته در کانال 23.4 تا 23.5 درصد درحال حرکت بود، رشد کرده و از مرز 23.5 درصد عبور کرده است.

این درحالیست که میزان تامین اعتبار بانک‌ها در بازار باز نیز در بیشترین سطوح سال جاری قرار دارد. بازار باز سازوکاری است که طی آن بانک‌ها می‌توانند به شکل موقت اوراق بهادار خود را به بانک‌ها بفروشند و از این طریق تامین مالی کنند. زمانیکه حجم تامین اعتبار بانکی در بازار باز افزایش یابد، قاعدتا تحت شرایط ثابت انتظار می‌رود در بازار بین بانکی تقاضا کاهش یابد و نرخ بهره کاهشی باشد. 

بررسی‌ها نشان می‌دهد در هفته اخیر علی‌رغم حجم بالای تزریق اعتبار در بازار باز، نرخ بهره بین بانکی نیز افزایش یافته است. ممکن است این موضوع نشان‌دهنده افزایش نیاز شبکه بانکی به منابع نقدی در مقایسه با اوایل سال باشد. 

نیاز شبکه بانکی به منابع نقدی در مقایسه با ابتدای سال افزایش یافته است؟

به طور کلی با نزدیکتر شدن به انتهای سال، معمولا نیاز به نقدینگی در نظام بانکی افزایش می‌یابد. ممکن است یکی از دلایل این موضوع، محقق نشدن برخی ردیف‌های درآمدی بودجه و اصابت هزینه‌های دولت به شبکه بانکی یا تسهیلات تکلیفی باشد. 

در مقابل ممکن است نوسانات اخیر نرخ بهره بین بانکی صرفا ناشی از تغییرات طبیعی عرضه و تقاضای منابع بانکی بوده و ارتباطی به سایر متغیرهای کلان نداشته باشد که بررسی تخصصی‌تر این موضوع بستگی به متخصصان حوزه پولی و بانکی کشور دارد.