به گزارش اکوایران، علیرغم تقاضای بی‌سابقه بانک‌ها برای استقراض در بازار باز در هفته اخیر نرخ بهره بین بانکی نه تنها افزایشی نشد بلکه تا حدودی کاهش یافت و به 23.58 درصد رسید که نشان از تلاش بانک مرکزی با تزریق بالای نقدینگی برای کنترل نرخ بازار بین بانکی حول نرخ هدف دارد.

بانک مرکزی در چارچوب مدیریت نقدینگی مورد نیاز بازار بین‌بانکی، عملیات بازار باز را که یکی از ابزارهای بازار بین بانکی است را به صورت هفتگی و موردی اجرا می‌کند که بانک‌های کشور در بازار باز می‌توانند در ازای گرو گذاشتن اوراق خود نزد بانک مرکزی، منابع نقدی استقراض کنند و در سررسید معین، کل بدهی را به همراه سود به بانک مرکزی پرداخت کنند.

گزارش بانک مرکزی از عملکرد چهل‌ونهمین مرحله از عملیات بازار باز در هفته منتهی به 7 اسفند ماه امسال نشان می‌دهد تقاضای نقدینگی در بازار باز از سوی بانک‌ها به بالاترین سطح امسال رسیده و ارزش سفارش‌های ارسالی برای دریافت اعتبار از بانک مرکزی به بیش از 173 همت رسیده که رقمی بی‌سابقه است؛ در همین راستا بانک مرکزی نیز حدود 95 درصد این تقاضا را پاسخ داده و 150 همت نقدینگی به بازار تزریق کرده است.

همچنین طی هفته اخیر 3 بانک نیز در بازار شبانه و در قالب اعتبارگیری قاعده‌مند معادل 86.4 همت از بانک مرکزی استقراض کرده که این رقم نیز دومین رکورد بالاترین میزان تزریق نقدینگی در بازار شبانه محسوب می‌شود. 

بر اساس این گزارش نرخ سود بین بانکی در هفته اخیر (منتهی به 9 اسفند) به سطح 23.58 درصد رسیده که نسبت به هفته قبل معادل 0.02 واحد درصد کاهش داشته است.

photo_2024-02-29_16-15-57

نرخ سود بین بانکی در سایه تزریق نقدینگی، کاهشی شد

نرخ سود بین بانکی از اواخر دی ماه تقریبا روند صعودی به خود گرفت و از 23.41 درصد در هفته منتهی به 20 دی به 23.6 درصد در هفته گذشته (هفته منتهی به 2 اسفند) رسید که به نظر می‌رسد ناشی از وجود مشکل در عرضه منابع بوده باشد، اما در هفته اخیر (هفته منتهی به 9 اسفند) که میزان عرضه منابع از سوی بانک مرکزی به ویژه در بازار شبانه در سطح بالایی بود نرخ سود بین بانکی به میزان جزیی کاهش یافته و به 23.58 درصد رسیده است.

بانک مرکزی در این هفته سعی کرده با تزریق نقدینگی بالا و پاسخگویی به بخش قابل توجهی از نیاز بانک‌ها، نقدینگی مورد نیاز بازار بین بانکی را مدیریت کند و همچنین مانع از افزایش نرخ بهره در این بازار شود. بانک مرکزی در هفته اخیر نرخ بازار بین بانکی را حول نرخ هدف کنترل کرده و تا حدودی آن را کاهش داده است.

نرخ بهره بین بانکی یکی از مهم‌ترین نرخ بهره‌های اقتصادی به شمار می‌رود که روند آن همواره مورد توجه اقتصاددان‌ها و کارشناس‌ها بوده است. نرخ سود بازار بین بانکی، نرخ بهره‌ای است که بانک‌ها برای قرض گرفتن پول از یکدیگر در بازار بین‌ بانکی پرداخت می‌کنند. این نرخ یکی از مهم‌ترین فاکتورهای اقتصادی است و بر میزان وام‌دهی بانک‌ها، رشد اقتصادی، و تورم تاثیر می‌گذارد.