به گزارش اکوایران؛ بانک های کشور مطابق سیاست گذاری های دولت و بانک مرکزی، در ماه های اخیر در حال فروش دارایی های مازاد خود هستند. فروش دارایی های مازاد بانک به دو منظور انجام می شود. اولین منظور تمرکز بانک ها بر عملیات بانک داری و عدم ورود آن ها به زمینه های دیگر است و منظور دوم جبران کسری بودجه از این طریق به وسیله کاهش دریافت تسهیلات از بانک مرکزی است. بانک صادرات نیز در این میان، مشابه سایر بانک های کشور سعی بر فروش املاک مازاد خود دارد. بانک ها در ماه های اخیر بخشی از املاک مازاد خود را به مزایده گذاشته اند اما غالباً مزایده ها بدون خریدار به اتمام رسیده است.

بانک صادرات ایران علاوه بر به مزایده گذاشتن املاک مازاد خود، سعی بر عرضه بلوک های سهامی دارد که به عنوان رد دیون از دولت گرفته و یا مالک آن بوده است. با تمام این تفاسیر اولین عرضه بلوک سهام توسط این بانک که مربوط به 3.36 درصد از سهام شرکت ایران خودرو بوده، دیروز بدون خریدار باقی ماند. دلیل این ضعف بانک ها در فروش دارایی های مازاد را می توان نرخ غیر جذاب و یا شرایط سخت معامله که به صورت یکجا و نقدی بوده دانست. حال بانک صادرات قصد دارد تا 4 بلوک سهام شرکت های پالایشی بورس تهران را نیز در روز چهارشنبه 30 آذر ماه به صورت یکجا و نقدی عرضه کند. در ارتباط با بلوک سهام ایران خودرو نیز گفته می شود که اگر خریداری در روز های دیگر پیدا نشود احتمالا دارد قسط بندی شود ولی کاهش قیمت پایه در کار نخواهد بود.

وضعیت خطرناک بهداشت اعتباری بانک صادرات

بانک صادرات ایران که به لطف تجدید ارزیابی دارایی ها و جابجایی برخی دارایی ها در صورت های مالی و همچنین وجوه التزام به زحمت توانسته بود از توقف زیان در صورت های مالی خبر بدهد؛ هم‌اکنون با تداوم رشد میزان تسهیلات غیر جاری در عملکرد ۷ ماهه دوباره چشم انداز سودآوری ناشی از فعالیت های عملیاتی خود را به مخاطره انداخته است. این بانک خصولتی در دوره عملکرد مذکور از ۳۸۷ هزار و ۶۲۲ میلیارد تومان به عنوان مانده تسهیلات در صورت های مالی خبر داد که حدود ۱۶.۲ درصد از آن معادل ۶۲ هزار و ۷۹۶ میلیارد تومان به عنوان تسهیلات غیرجاری است. رشد این میزان از تسهیلات غیرجاری در مقایسه با سایر بانک ها می تواند بهداشت اعتباری بانک صادرات را به مخاطره انداخته و چشم انداز سودآوری آن از محل درآمدهای عملیاتی بانک را با اما و اگر مواجه نماید. تسهیلات غیرمجازی بانک صادرات ایران در پایان عملکرد ۷ ماهه منتهی به ۳۰ مهرماه ۱۴۰۱ از وضعیت خطرناک بهداشت اعتباری این بانک و چشم انداز مبهم سودآوری آن تا پایان امسال حکایت دارد.

تأثیر عرضه بلوک سهام چهارگانه پالایشی ها بر سهام بانک صادرات

بلوک سهام شبندر با بیش از 5 میلیارد سهم، معادل 3.83 درصد از سهام پالایش نفت بندر عباس و با قیمت پایه هزار و 500 تومان در بازار اول فرابورس تهران روز چهارشنبه 30 آذر ماه به صورت نقدی و یکجا عرضه خواهد شد. سهام شرکت پالایش نفت بندر عباس امروز با قیمت 877 تومان در بازار اول بورس تهران بسته شد. فروش این بلوک سهام در صورتی که با قیمت پایه انجام پذیرد 5 هزار و 23 میلیارد تومان سود واگذاری برای بانک صادرات در بر دارد.

شبندر

بلوک سهام شتران نیز با بیش از 4.7 میلیارد سهم، معادل 1.72 درصد از سهام پالایش نفت تهران و با قیمت پایه 950 تومانی در بازار دوم فرابورس روز چهارشنبه 30 آذر ماه به صورت نقد و یکجا عرضه خواهد شد. سهام شرکت پالایش نفت تهران امروز با قیمت 348 تومان در بازار دوم بورس تهران بسته شد. فروش این بلوک سهام در صورتی که با قیمت پایه انجام شود می تواند 2 هزار و 529 میلیارد تومان سود واگذاری برای بانک صادرات داشته باشد.

شتران

بلوک سهام شبریز با بیش از 466 میلیون سهم، معادل 1.55 درصد از سهام پالایش نفت تبریز و با قیمت پایه 2 هزار و 500 تومان در بازار اول فرابورس تهران روز چهارشنبه 30 آذر ماه به صورت نقدی و یکجا عرضه خواهد شد. سهام این شرکت امروز با قیمت هزار و 591 تومان در بازار اول بورس تهران بسته شد. عرضه بلوک سهام شرکت پالایش نفت تبریز می تواند سود واگذاری 723 میلیارد تومانی برای این شرکت به بار آورد.

شبریز

بلوک سهام شپنا با بیش از 9 میلیارد سهم، معادل 4.78 درصد از سهام پالایش نفت اصفهان و با قیمت پایه هزار و 350 تومان در بازار اول فرابورس روز چهارشنبه 30 آذر ماه به صورت نقدی و یکجا عرضه خواهد شد. سهام پالایش نفت اصفهان در روز جاری با قیمت 708 تومان در بازار اول بورس تهران بسته شد. بانک صادرات در صورت موفقیت عرضه بلوک سهام شپنا با قیمت پایه سود واگذاری 7 هزار و 781 میلیارد تومانی به دست خواهد آورد. در صورتی که عرضه هر چهار بلوک پالایشی با موفقیت و با قیمت پایه به سرانجام برسد، 16 هزار و 57 میلیارد تومان سود واگذاری نصیب بانک صادرات می شود که به هر سهم این بانک 91.6 تومان سود افزوده می شود.

شپنا