به گزارش اکوایران؛ شرکت سایپا در شش ماهه امسال توانسته است تغییر قابل توجهی را در صورت های مالی خود ایجاد کند. این مجموعه که مدت ها با زیان ناخالص صورت های مالی خود را ثبت می کرد، در شش ماهه امسال توانسته است سود خالص شناسایی کند. شرکت سایپا مشابه دیگر شرکت های صنعت خودروسازی به علت قیمت گذاری دستوری محصولات خود، در حال غرق شدن در زیان انباشته اند. سایپا از شرکت هایی محسوب می شود که یکی از بزرگترین ضربه ها را از قیمت های دستوری متحمل شده است. این مجموعه در حال حاضر 19.5 هزار میلیارد تومان سهام دارد در حالی که زیان انباشته ای 26 هزار میلیارد تومان به بار آورده است.

با تمام این تفاسیر دولت سعی دارد تا بخش هایی از سهام ایران خودرو و سایپا را به صورتی بلوکی عرضه کند اما معلوم نیست خریداری برای این دو مجموعه پیدا شود. شرکت های زیر مجموعه سایپا نیز از شرایط مطلوبی برخوردار نیستند. این مجموعه ها به دلیل اعمال مدیریت از سمت شرکت مادر و فروش محصولات خود با نرخ باب میل آن ها که دست آورد یک بازار خرید انحصاری است، در حال زیان دادن هستند یا حداقل با حاشیه سود اندکی فعالیت می کنند.

عملکرد مالی و سودآوری شرکت سایپا

سایپا در شش ماهه امسال توانسته است حاشیه سود ناخالص خود را از منفی 14.4 درصد سال قبل به 3.9 درصد برساند. این تغییر حاشیه سود ناخالص به وسیله افزایش 62 درصدی درآمد های عملیاتی در کنار افزایش 36 درصدی بهای آن اتفاق افتاده است. سایپا در اطلاعیه شفاف سازی خود این تغییر حاشیه سود را بر گرفته از دو اتفاق عنوان کرده است. این مجموعه در شش ماهه ابتدایی امسال بخش زیادی از موجودی کالای ناقص خود را تکمیل کرده که باعث کاهش رشد بهای تمام شده درآمد ها شده و از طرفی بخشی از محصولات این مجموعه در بورس کالا با نرخ های این بازار نیز کمک زیادی به افزایش درآمد های عملیاتی کرده است.

IMG_20221202_235219_418

سایپا در شش ماهه امسال هزار و میلیارد تومان سود ناخالص شناسایی کرد، در حالی که در شش ماهه قبل زیان ناخالص دو هزار و 388 میلیارد تومانی داشت. هزینه های عملیاتی سایپا در شش ماهه امسال با افزایش 56 درصدی به هزار و 870 میلیارد تومان رسید و از طرف دیگر سایر درآمد های عملیاتی این مجموعه 46 درصد کاهش داشته است. سایپا در شش ماهه امسال هزینه های مالی خود را کنترل کرده و توانسته است با فروش ملکی از دارایی های ثابتش 718 میلیارد تومان درآمد های غیر عملیاتی خود را به نسبت شش ماهه سال قبل افزایش دهد. زیان خالص شش ماهه امسال سایپا به وسیله سود ناخالص شناسایی شده و ملک فروش رفته کاهش شدیدی داشت اما افزایش هزینه های عملیاتی و کاهش سایر درآمد های عملیاتی باعث شد که با 62 درصد کاهش به نسبت شش ماهه ابتدایی سال قبل هزار و 857 میلیارد تومان به ثبت برسد.

IMG_20221202_235219_417

روند زیان دهی فصلی سایپا نشان می دهد که این مجموعه در تابستان امسال 82 درصد کمتر از تابستان سال قبل زیان انباشته داشته است. در میان علل تغییر صورت های مالی سایپا می توان گفت که تکمیل کردن و فروش محصولات ناقص شرکت که در انبار ها خاک می خورد و فروش املاک ماندگار نباشد و این شرکت نتواند در صورت های مالی آتی خود به خوبی از آن ها کمک بگیرد. از طرف دیگر نرخ فروش بورس کالا می تواند تنها چشم امید سهامداران برای انتها یافتن زیان دهی این مجموعه باشد. امید می رود در ماه های پیش رو تمام محصولات خودروسازان توسط بورس کالا عرضه شود که هم کاهش قیمت برای مصرف کننده داشته باشد و هم شرکت های خودروساز بتوانند با زیان دهی خداحافظی کنند. فرای خودروسازان، شرکت های قطعه ساز نیز که به وسیله شرکت های مادر در شرایطی بدی قرار گرفتن نیازمند توجه و نظارت بیستر دستگاه های دولتی مربوطه می باشند تا با فروش در نرخ های اصولی بتوانند حیات خود را حفظ کنند.