به گزارش اکوایران، امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس نزولی شد و در نیم ساعت ابتدایی بیش از 10 هزار واحد افت کرد. در پایان معاملات شاخص نسبت به روز چهار‌شنبه 31 هزار و 566 واحد نزول کرد که بیشترین ریزش در 2 هفته اخیر است. شاخص کل هم وزن نیز روند نزولی داشت و امروز 4 هزار و 245 واحد نسبت به روز چهار‌شنبه پائین آمد و در رقم 521 هزار و 942 واحد ایستاد. 

شاخص کل فرابورس هم قرمزپوش شد و 219 واحد افت کرد و به رقم 21 هزار و 288 واحد رسید.

بورس

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز شنبه، 245 نماد رشد قیمت داشتند و 408 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 38 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 62 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

خروج سرمایه حقیقی

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی بود و 754 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

در معاملات روز شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام خساپا اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 86 میلیارد تومان بود. 

پس از خساپا، بزرگان بازار با خروج سرمایه حقیقی مواجه بودند و نمادهای فولاد، خگستر، نوری، وبملت و فملی بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به شیراز اختصاص داشت و از آن نمادهای دفارا، فروژ و شپدیس بیشترین ورود پول را داشتند. 

لیدرهای بازار سهام

امروز نمادهای فولاد، فملی و میدکو بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند و در مقابل نمادهای شیراز، شپدیس و شتران بیشترین اثر مثبت را بر شاخص داشتند.  

در فرابورس نیز نمادهای آریا، بپاس و شگویا بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس گذاشتند و نمادهای وسپهر، فزر و مارون بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص داشتند. 

در بین نمادهای پرتراکنش بورس امروز نیز خگستر بیشترین تراکنش را داشت و خودرو و شتران در رتبه های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز نمادهای دی، کرمان و فروژ پرتراکنش‌ترین نمادها بودند.

صف‌های خرید و فروش بازار سهام

در معاملات شنبه، 119 نماد صف خرید داشتند و 94 نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف های خرید با رشد 24 درصدی به 838 میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف های فروش 108 درصد افزایش یافت و 536 میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات نماد اردستان (شرکت سیمان اردستان) با صف‌ خرید 236 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از اردستان، نمادهای فروژ (شرکت صنایع فروآلیاژ ایران) و دسینا (شرکت داروسازی سینا) بیشترین صف خرید را داشتند. 

در سوی دیگر در پایان معاملات بیشترین صف فروش به نماد حکشتی اختصاص داشت و پس از حکشتی، نمادهای نوری، کویر، تلیسه و فماک بیشترین صف فروش را داشتند. 

 ارزش معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 15 هزار و 296 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه هزار و 236 میلیارد تومان بود که 8 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می شود.

ارزش معاملات خرد سهام نیز با افزایش 10 درصدی به نسبت روز گذشته به رقم 10 هزار و 590 میلیارد تومان رسید. 

 در معاملات امروز نماد خودرو (شرکت ایران خودرو) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 307 میلیارد تومان بود. 

پس از خودرو، خگستر بیشترین ارزش معاملات را داشت و خساپا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد شتران و شبندر در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات نیز سهام خساپا با تعداد یک میلیارد و 124 میلیون و 443 هزار و 223 سهم در صدر قرار گرفته است. دی در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خودرو تعلق داشت. دو نماد شستا و کرمان نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. 

بورس