صنعت شیمیایی از جمله صنایع مهم و مطرح در سطح جهان می باشد. صنعت پتروشیمی تأمین کننده اصلی مواد مصرفی مورد نیاز در بیشتر صنایع شیمیایی، برق ، نساجی، پزشکی، خودروسازی، لوازم خانگی، غذایی و غیره می باشد.

گفتنی است گروه محصولات شیمیایی، بیشترین ارزش بازار و سهام فعال در بورس را به خود اختصاص داده اند. این گروه به دلیل سودآوری، همواره یکی از بهترین گزینه ها برای سرمایه گذاری هستند.

صنعت پتروشیمی در ایران همواره با چالش هایی روبرو بوده است. قیمت گذاری دستوری غیر عادلانه، چالش بر سر تعیین نرخ خوراک و قطعی برق و گاز موجب شده تا بیشتر واحدهای اوره و متانول این صنعت را در آستانه تعطیلی قرار دهد. گفتنی است نقش صنعت پتروشیمی در بازار ارز به‌عنوان یکی از منابع اصلی تأمین مالی و ارز کشور بسیار مؤثر بوده و این صنعت ثبات دهنده بازار ارز است.

فروش ماهانه شرکتهای گروه شیمیایی

بررسی فروش ماهانه شرکتهای گروه پتروشیمی اینطور نشان می دهد که نماد های پارس و آریا توانستند اوضاع و احوال خوبی را رقم بزنند و با رشد در خصوص فروش همراه شدند. اما زاگرس نمادی بود که عملکرد قابل قبولی را نتوانست به ثبت برساند.

شرکت پتروشیمی پارس

شرکت پتروشیمی پارس برای 5 ماهه ابتدایی سال 1401 توانست به طور میانگین 5 هزار میلیارد تومان فروش داشته باشد،  اما در شهریور ماه با افت شدیدی روبرو شد و همین رویه برای فصل پاییز ادامه داد تا در نهایت از اواخر بهمن ماه تا اکنون با افزایش قیمت روبرو شد و بیش از 50 درصد رشد قیمت را ثبت کرد، پارس در اسفند ماه با فروش 4 هزار و 700 میلیارد تومان موفق شد نسبت به میانگین ماه های قبل و بهمن ماه خود به ترتیب 12% و 11% رشد داشته باشد.

گفتنی است پارس از ابتدای سال 1401 تا انتهای توانست بیش از 150 درصد بازدهی مثبت را رقم بزند، و سودهای خوبی را بین سهامداران خود تقسیم کند.

 

پارس

بازدهی منفی پتروشیمی زاگرس

در مقابل شرکت پتروشیمی زاگرس در سال قبل تنها در خرداد ماه با فروش بیش از 2 هزار و 700 میلیارد تومانی بهترین عملکرد ماهانه را رقم زد و پس از آن با رویه منفی را در پیش گرفت تا در نهایت در اسفند ماه سال قبل کمترین میزان فروش سال را برای خود ثبت کند. زاگرس در اسفند ماه گذشته با فروش یک هزار و 229 میلیارد تومان سال 1401 را به پایان برد که این میزان کمترین مقدار فروش برای زاگرس بوده است.

 

زاگرس

فروش خوب آریا در اسفند ماه

شرکت پتروشیمی آریا در سه ماهه ابتدایی و سه ماهه تابستان سال 1401 اوضاع و احوال بهتری داشت و توانست در اردیبهشت ماه بهترین رکورد با فروش 2888 میارد تومانی را تا قبل از اسفند ماه به ثبت برساند، اما در سه ماهه پاییز در خصوص فروش ماهانه نتوانست عملکرد خوبی را برجای بگذارد و با افت روبرو شد. تا اینکه آریا در اسفند 1401ماه با جهش خوبی که داشت موفق به فروش 3240 میلیارد تومان محصول شده است که نسبت به ماه گذشته رشد 52 درصدی داشته است. همچنین رشد میانگین 11 ماهه این نماد 41 درصد بوده و توانست بهترین رکورد را در ماه پایانی فصل زمستان رقم بزند.

آریا

گروه محصولات شیمیایی به دلیل قرار گرفتن شرکت‌های پتروشیمی ارزشمند در آن، همواره به عنوان یکی از صنایع جذاب برای سرمایه گذاری شناخته می‌شوند. بازدهی های بالا و تقسیم سودهای خوب توسط این شرکت‌ها تمایل سهامداران را برای خرید سهام این شرکت‌ها افزایش می‌دهد.


در برنامه چارسو به بررسی شرکت‌های گروه شیمیایی به تفصیل پرداخته شده است: