به گزارش اکوایران، در معاملات روز چهارشنبه، 13 اردیبهشت 1402،  شاخص بورس  تهران 3 هزار و 651 واحد نسبت به روز کاری گذشته ریزش کرد و تا سطح 2 میلیون و 514 هزار و 680 واحد پایین آمد. 

اما شاخص کل هم وزن  بورس  با رشد 10 هزار و 491 واحدی در رقم 855 هزار و 887 واحدی ایستاد. 

شاخص کل  فرابورس  نیز با رشد 243 واحدی به رقم 31 هزار و 966 واحد رسید. شاخص هم وزن در  فرابورس  هم روند صعودی داشت و با افزایش 2 هزار و 912 واحد به سطح 156 هزار و 80  واحد رسید. 

رشد ورود پول حقیقی به بورس 

روز چهارشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام برای چهاردهمین روز کاری متوالی مثبت شد و هزار و 852 میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام وارد شد که نسبت به دیروز رشد 35 درصدی داشته است.

امروز نماد خودرو (ایران خودرو) بیشترین ورود پول را داشت که ارزش آن 486 میلیارد تومان بود. پس از خودرو، نمادهای خساپا، دی و خگستر بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین خروج پول حقیقی به نمادهای فولاد، وبملت و فملی اختصاص داشت. 

بورس

روز سبز ریالی‌ها

امروز قیمت سهام اغلب نمادهای خودرویی و بانکی افزایش یافت و این دو گروه‌ ریالی بازار، سبزترین گروه‌های بازار سهام بودند. 

با افت قیمت جهانی کامودیتی‌ها و در آستانه جلسه فدرال رزرو که گفته می‌شود با اعلام افزایش نرخ بهره همراه است، نمادها و گروه‌های دلاری بازار ریزش کردند. در مقابل نمادهای ریالی؛ خودرویی و بانکی با تقاضا و ورود پول مواجه شدند. 

 نمادهای کچاد، خودرو، شبریز و خساپا بزرگان سبزپوش بازار بودند که بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل  بورس  داشتند و در مقابل فملی، فارس، شستا، شپنا و فولاد نمادهایی بودند که اثر کاهنده بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای وسپهر، خاور، انتخاب بیشترین اثر مثبت را بر شاخص داشتند و نمادهای آریا، کگهر و هرمز بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل فرابورس داشتند. 

در بین نمادهای پرتراکنش بورس امروز نیز خودرو بیشترین تراکنش را داشت و شستا و خساپا در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز دی، کرمان و فرابورس بیشترین تراکنش را داشتند. 

جدول معاملات بازار سهام

امروز ارزش معاملات خرد با افزایش 15 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 23 هزار و 293 میلیارد تومان رسید. 

در معاملات امروز نماد خودرو (شرکت ایران خودرو) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 102 میلیارد تومان بود. 

پس از خودرو، خساپا بیشترین ارزش معاملات را داشت و دی رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد خگستر و وبملت در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات نیز سهام دی (بانک دی) با تعداد 3 میلیارد و 695 میلیون و 465 هزار و 838 سهم در صدر قرار گرفته است. خودرو در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خساپا تعلق داشت. دو نماد شستا و وبصادر نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. 

عرضه و تقاضای بازار 

در معاملات چهارشنبه، 241 نماد صف خرید داشتند و 18 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 19 درصدی نسبت به روز قبل به 2 هزار و 695 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 277 درصدی به 83 میلیارد تومان رسید. 

نقشه بازار سهام بر مبنای ارزش معاملات

بورس