به گزارش  اکوایران، در معاملات روز چهارشنبه، 20 اردیبهشت 1402،  شاخص بورس  تهران 28 هزار و 92 واحد نسبت به روز کاری گذشته ریزش کرد و تا سطح 2 میلیون و 277 هزار و 746 واحد پایین آمد. 

ریزش شاخص در شرایطی اتفاق افتاد که پس از رشد در نیمه دوم معاملات دیروز به نظر می‌رسید یک سناریو برای معاملات امروز رشد شاخص باشد. در 15 دقیقه ابتدایی معاملات امروز نیز شاخص رشد کرد و 29 هزار واحد بالا آمد اما پس از آن تحت فشار عرضه روند نزولی پیدا کردو تا پایان به نزول ادامه داد. 

شاخص کل هم وزن  بورس  نیز در 15 دقیقه ابتدایی رشد کرد اما در نهایت با افت 17 هزار و 491 واحدی نسبت به دیروز در رقم 764 هزار و 755 واحدی ایستاد. 

همچنین شاخص کل  فرابورس  با ریزش 277 واحدی به رقم 28 هزار و 824 واحد رسید. شاخص هم وزن  فرابورس  هم روند نزولی داشت و با ریزش 3 هزار و 35 واحد به سطح 136 هزار و 967 واحد رسید. 

رشد خروج پول حقیقی از بورس 

روز سه‌شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی  بازار سهام  برای چهارمین روز کاری متوالی منفی شد و 2 هزار و 889 میلیارد تومان  پول حقیقی از بازار سهام خارج شد. 

امروز نماد خساپا (سایپا) بیشترین خروج پول را داشت که ارزش آن 179 میلیارد تومان بود. پس از خساپا، نمادهای خودرو، شستا، شتران و وکغدیر بیشترین  خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی  به نمادهای تاصیکو، سرچشمه و فسازان اختصاص داشت. 

نمادهای پیشران بورس

امروز نمادهای شستا، رمپنا و خودرو بزرگان قرمزپوش بورس بودند که بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص کل  بورس  داشتند. در مقابل تاصیکو، فارس و شاراک بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای صبا، هرمز و دی بیشترین اثر منفی را بر شاخص داشتند و نمادهای وسپهر، زاگرس و خدیزل بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل  فرابورس  داشتند. 

در بین نمادهای پرتراکنش بورس امروز نیز خساپا بیشترین تراکنش را داشت و شستا و ثبهساز در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز دی، خاور و وسپهر بیشترین تراکنش را داشتند.  

ارزش معاملات بازار 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 42 هزار و 556 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 21 هزار و 948 میلیارد تومان بود که 52 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با کاهش 23 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 16 هزار و 800 میلیارد تومان رسید. 

جدول معاملات 

در معاملات امروز نماد خساپا  (سایپا) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 523 میلیارد تومان بود. 

پس از خساپا، خاور بیشترین ارزش معاملات را داشت و خودرو رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد ثبهساز و دی در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات نیز سهام شستا (شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی) با تعداد یک میلیارد و 790 میلیون و 824 هزار و 741 سهم در صدر قرار گرفته است. دی در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خساپا تعلق داشت. دو نماد خودرو و ثبهساز نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. 

عرضه و تقاضای بازار 

در معاملات چهارشنبه، 71 نماد صف خرید داشتند و 309 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 48 درصدی نسبت به روز قبل به 472 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 44 درصدی به 3 هزار و 168 میلیارد تومان رسید. 

نقشه بازار سهام بر مبنای ارزش معاملات

بورس