به گزارش اکوایران؛ بورس تهران از روز 16 اردیبهشت ماه درگیر ریزش اصلاحی شاخص کل شد. ریزشی که به اعتقاد رئیس سازمان بورس دلیل پنهانی نداشت و با رشد شاخص کل و ذخیره سود از سوی نوسان‌گیران شکل گرفته بود. با گذشت 50 روز از شروع اصلاح شاخص کل، ابلاغیه نرخ جدید گاز خوراک پتروشیمی‌ها منتشر شد که دقیقیا در روز قبل از ریزش شاخص کل به تصویب رسیده بود.

این خبر در کنار ادعای رئیس سازمان بورس تأثیری دو چندان بر بی اعتمادی سهامداران گذاشت تا بازار ریزشی سنگین‌تر از سال 99 را احساس کند و جوی رکودی بر معاملات بازار حاکم شود. در این میان خبر‌های منفی متعدد دیگری همچون افزایش عوارض صادراتی محصولات خام و نیمه خام معدنی و فولادی و عدم افزایش نرخ فروش محصولات خودروسازان نیز مطرح شد که ضربه‌های منفی محکمی به بدنه بازار سهام و سرمایه سهامداران زد.

دستبرد به جیب گشاد سهامداران

نکته‌ای که در این میان برای فعالان بازار سهام مبهم است و جوابی برای آن به وضوح یافت نمی‌شود؛ دلیل این سیاست‌گذاری‌ها و عدم اقدام صحیح در زمان مشاهده آسیب‌های دستورات نابخردانه بود. توجیحی غیر از جبران کسری بودجه در این افزایش نرخ خوراک وجود ندارد؛ افزایش نرخی که قیمت گاز را در داخل کشور چندین برابر سایر کشور‌ها رقم می‌زند. اما جای سوال اینجاست که افزایش نرخی که باعث تعطیلی پتروشیمی‌ها می‌شود و سهامداران را به این فلاکت می‌کشاند؛ چه اثر مثبتی بر کسری بودجه خواهد داشت.

حتی در صورتی که پتروشیمی‌های دولتی تولید خود را متوقف نکنند؛ زیان‌سازی آن‌ها اثرات فاجعه آمیزی بر رشد اقتصادی کشور خواهد داشت. از سویی دیگر هم در صورتی که این اقدام را یک نرخ‌گذاری دستوری نابخردانه و غیر مهندسی بدانیم؛ چرا سیاست‌گذاران با مشاهده اثرات فاجعه آمیز آن در اسرع وقت این نرخ‌گذاری را تغییر ندادند و در انتشار ابلاغیه نرخ جدید گاز 50 روز تعلل کردند؛ در حالی که افرادی مطلع از اطلاعات پنهانی در بازار سهام 50 روز متداوم در صف فروش می‌ایستادند.

معاملات سهامی، در انتظار تصمیمات درست/ رکود معاملاتی تا کجا!؟

وجود اطلاعات پنهانی در مدت اصلاح شاخص کل و سوءاستفاده افراد مطلع از خبر تغییر نرخ گاز پتروشیمی‌ها نمونه بارز دستبرد کدهای حقیقی‌ دونه درشت از جیب سهامداران خرد است. سهامدارانی که با درنظر گرفتن سهام عدالت بخش زیادی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند. در این روز‌ها نیز شاهدیم که پس از 70 روز تأخیر، همچنان فقط از اصلاح فرمول نرخ ‌گذاری گاز صحبت به عمل می‌آید و تصمیمی گرفته نشده است.

ریزش 59 درصدی ارزش دلاری بازار سهام

ارزش دلاری بازار سهام در روز 19 مرداد ماه سال 1399 نزدیک به 356.7 میلیارد دلار بوده است. با گذشت نزدیک به 3 سال بیش از 59 درصد ریزش داشت و به 145.2 میلیارد دلار رسیده است. حتی ارزش ریالی بازار سهام نیز از روز 16 اردیبهشت ماه 1402 با افت 23 درصدی مواجه بوده که دستاورد تصمیمات سیاست‌گذاران در سال 1402 بوده است.

photo_۲۰۲۳-۰۷-۱۸_۱۸-۰۴-۲۵ریزش آبشاری تحرک در بازار سهام/ بورس در قعر رکود